چرا ژنرال‌های اسرائیلی نگران مانور اخیر حزب‌الله لبنان هستند؟

عبدالباری عطوان ، سردبیر روزنامه رأی الیوم در تحلیلی نوشت: «ژنرال آهارون هالیوا، فرمانده اطلاعات نظامی، در اظهاراتی در کنفرانس امنیتی سالانه هرتزلیا که توسط روزنامه‌های اسرائیلی از جمله "یدیعوت آحارونوت" منتشر شد، گفت: « حزب الله همانطور که از این مانورها مشخص شد، برای اعزام نیروهای ویژه به شهرک‌های الجلیل و انجام عملیات برای دستگیری سربازان برنامه ریزی می‌کند. در مانورهای اخیر از هواپیماهای بدون سرنشین و سلاح موتورسواران استفاده شد و این حزب قصد دارد از مدافع لبنان به فاتح الجلیل منتقل شود. سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله به ارتکاب اشتباهی نزدیک می‌شود که منطقه را به سمت یک جنگ بزرگ سوق می‌دهد.»

در این مانورها استفاده نکردن از سلاح موشک‌های پیشرفته، تمرکز کردن فقط بر حمله زمینی و حمله به مرزها قابل توجه بود و این به معنای تلاش برای ضربه زدن به نیروی زمینی ارتش رژیم صهیونیستی است که ضعیف‌ترین نیروی آن است. این مساله نشان دهنده حضور ذهن‌های قدرتمند نظامی استراتژیک در این حزب است که اتاق عملیاتی را اداره می‌کنند که ژنرال‌های آن تصویر دقیقی از نقاط ضعف و قدرت ارتش این رژیم دارند.

اینکه حزب الله در حال برنامه ریزی برای انتقال از دفاع به حمله است، با مشارکت «نیروهای رضوان» ارتباط دارد که در طول شرکت در جنگ سوریه و نبردهای بسیار شدید با گروه‌های مسلح مورد حمایت آمریکا و اعراب قابلیت‌های عملیاتی عظیم و بسیار پیشرفته زمینی را به دست آوردند.

طبق گفته یک منبع موثق لبنانی نزدیک به فرماندهی مقاومت لبنان، گردان «رضوان» ممکن است سرنیزه حمله زمینی برای هجوم به مرزهای شمالی الجلیل باشد، نه برای ربودن سربازان و اسارت آنها بلکه برای آزادسازی برخی مناطق اشغال شده و استقرار در آنجا.

همین منبع همچنین گردان‌های نخبگان فلسطینی «احرار الجلیل» را یادآور شد که کادر رزمی آن‌ها توسط «حزب‌الله» از میان همه گروه‌های محور مقاومت انتخاب شده و در پادگان‌های جنوب لبنان برای حضور در کنار گردان‌های رضوان (منسوب به شهید عماد مغنیه) در هر حمله‌ای برای آزادسازی الجلیل آموزش دیده‌اند.

نکته قابل توجه این بود که سه تن از ژنرال‌های ارشد اسرائیلی که سه شنبه در کنفرانس امنیتی هرتزلیا سخنرانی کردند، در سخنان خود به این خطر ناشی از مانورهای «حزب الله» پرداختند که در چارچوب اقدام نظامی قریب الوقوع ایران و پس از موفقیت‌های سیاسی ایران در منطقه، به‌ویژه توافق عربستان با ایران و ازسرگیری روابط با اکثر کشورهای حوزه خلیج ‌فارس و شاید مصر در آینده نزدیک صورت گرفت.

چرا ژنرال‌های اسرائیلی نگران مانور اخیر حزب‌الله لبنان هستند؟

ژنرال هرتزی هالوی، رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی در سخنرانی خود در کنفرانس مذکور با ادعای بر اینکه این رژیم قصد حمله نظامی به ایران را دارد، گفت: «ما توانایی حمله به آن را داریم.» وی با اشاره صریح به «حزب‌الله»، گفت:« ما نسبت به آنچه ایران می‌خواهد در اطراف ما بسازد بی‌تفاوت نیستیم». وی افزود: «ایران در زمینه غنی‌سازی اورانیوم بیش از هر زمان دیگری برای ایجاد قابلیت‌های هسته‌ای پیشرفت داشته است. تحولات منفی بالقوه‌ای در این توافق وجود دارد که می‌تواند باعث اقدام (حمله) شود.»

یوآو گالانت، وزیر جنگ در دولت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در سخنرانی خود در عصر روز دوشنبه واضح‌تر گفت: «همه گزینه‌ها باید روی میز باشد تا از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری شود.» وی ایران را به جنگ فرسایشی علیه این رژیم به واسطه مقاومت در جنوب لبنان متهم کرد.

سومی ژنرال هالیوا فرمانده اطلاعات نظامی گفت: «ایران تهدید واقعی برای اسرائیل است و رویارویی با آن مستقیم شده است.» وی بیشتر به مانور زمینی «حزب‌الله» که به آن اشاره کردیم، پرداخت.

این تناقض آشکاری است که این وحشت اسرائیلی که توسط این سه ژنرال بیان شد، بازتاب شدیدی در میان دوستان آمریکا در لبنان پیدا کرد و آنها به سرعت از مانورهای مقاومت در جنوب لبنان انتقاد کردند و آن را تشدید کننده فضای جدید عربی و تهدیدی برای امنیت لبنان و خروج از سیاست «خویشتن‌داری» دانستند که آن را به عنوان سرپوشی برای سیاست‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی ابداع و استفاده کردند که لبنان را به وضعیت کنونی فروپاشی در همه سطوح رسانده است.

بازگشت تهدیدات رژیم صهیونیستی برای حمله به ایران پس از غیبتی صورت گرفت که هیچ نتیجه‌ای نداشت. در ۲۰ سال گذشته بیش از ده‌ها بار این تهدیدات را شنیده‌ایم و شک نداریم که تهدیدات جدید آنها نه ایران را می‌ترساند و نه مانع «حزب‌الله» و دیگر شاخه‌های نظامی متحدش به‌ویژه فلسطینی‌ها می‌شود. یک مسؤول ایرانی که این تهدیدات را توضیح داد، گفت: «اسرائیل در مقابل مقاومت فلسطین شکست خورد و می‌خواهد این ناکامی را با گفتن اینکه در حال آماده شدن برای جنگ با ایران است، توجیه کند.»

به نظر می‌رسد رژیم صهیونیستی به خوبی مضمون دو پیام اخیر «حزب الله» را درک کرده است، اولی عملیات «مجدو» بود که بیش از یک ماه پیش توسط یکی از شهادت طلبان این حزب با عبور از مرزها و رسیدن به شهرک «مزنرا» در الجلیل انجام شد و دوم مانورهای زمینی اخیر در سالروز پیروزی جنگ آزادی در سال ۲۰۰۰ بود.

در پایان می‌گوییم که اگر تهدیدات رژیم صهیونیستی صحت داشته باشد، منطقه در انتظار اولین حمله و پاسخ قاطع به آن از چند جبهه متحد به ویژه از سوی محور ایران است.