آمریکا: اوکراین شانسی برای پیوستن به ناتو ندارد

جولیان اسمیت، فرستاده آمریکا به ائتلاف ناتو گفت، اوکراین فعلا شانس این که سریعا به این ائتلاف بپیوندد را ندارد اما وعده داد "دستاوردهایی" دیگر که او مشخص نکرد، نصیب کی‌یف شود.

اسمیت در مصاحبه با پایگاه پلیتیکو که روز جمعه منتشر شد، گفت: "فکر می‌کنم  متحدان عضو ناتو اکنون توافق دارند که وقتی اوکراینی‌ها در یک جنگ تمام عیار درگیر هستند دعوت کردن به شکلی مناسب از کی‌یف برای پیوستن به این ائتلاف بعید است."

این دیپلمات تاکید کرد، با این وجود این ائتلاف نظامی تحت رهبری آمریکا می‌خواهد این پیام را به کی‌یف ارسال کند که نسبت به حمایت بلند مدت از آن مصمم است.

او ادعا کرد، این ائتلاف در آستانه برگزاری اجلاسش در ماه آینده میلادی در شهر ویلنیوس "مجموعه‌ای از گزینه‌ها" به غیر از عضویت کامل در ناتو را در قبال اوکراین در نظر دارد.

اخیرا آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل سابق ائتلاف ناتو که اکنون مشاور ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین است ادعا کرد برخی اعضای این ائتلاف می‌توانند برای ارسال سرباز به اوکراین داوطلب شوند. این مقام اضافه کرد، این سناریو در صورتی که بلوک ناتو در اجلاس ماه ژوئیه نتواند تضمین‌های امنیتی به اندازه کافی قوی به کی‌یف ارائه کند، امکانپذیر خواهد بود.

زلنسکی در یک سخنرانی در روز جمعه گذشته گفت کشورش "به دنبال جانشینی برای ائتلاف ناتو نیست."

رئیس جمهور اوکراین بر اساس گزارشها به شرکای غربی گفت، در اجلاس ویلنیوس تا زمانی که تضمین‌های "ملموس" یا نقشه راهی به سمت کسب عضویت کامل در ائتلاف دریافت نکند شرکت نخواهد کرد.

پیش از این چندین کشور عضو ناتو بارها حمایت خود را از پذیرش اوکراین در این ائتلاف اعلام کرده‌اند اما اعضای بانفوذتری مانند آلمان نسبت به آن مردد بوده‌اند.

آمریکا: اوکراین شانسی برای پیوستن به ناتو ندارد

در اوایل ماه جاری میلادی، آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان، با تکرار موضعی که پیش از او اولاف شولتس، صدراعظم این کشور در ماه مه گرفته بود تصریح کرد، ناتو نمی‌تواند "در مورد پذیرش اعضای جدید در میانه یک جنگ مذاکره کند."

ناتو برای اولین بار در سال ۲۰۰۸ به صورت مبهم قول اعطای عضویت در این ائتلاف را به اوکراین داد. سپتامبر گذشته کی‌یف به طور رسمی درخواست پیوستن به این ائتلاف را مطرح کرد.

روسیه گسترش ناتو به سمت شرق را تهدیدی برای امنیت خود دانشته و آن را یکی از دلایل آغاز عملیات نظامی خود در فوریه ۲۰۲۲ علیه اوکراین ذکر کرده است.