طرح اسرائیل برای جنگ روانی علیه مصر و اعراب

رانیا فوزی، کارشناس تحلیل گفتمان رسانه‌ای اسرائیل متن یک سند استراتژیک رسانه‌ای را که توسط دیپلماسی عمومی اسرائیل علیه جهان عرب و به ویژه مصر به کار گرفته می‌شود را فاش کرد.

این سند از سیاست رسانه‌ای تمامی نهادهای دولتی رژیم صهیونیستی از وزارت خارجه گرفته تا ارتش و تمامی نهادهایی پرده برداشته است که در زمینه جنگ‌های روانی علیه اعراب در بخش اطلاعات نظامی این رژیم کار می‌کنند.

طبق این سند، هدف از این جنگ روانی نفوذ به میان اعراب و به تبع آن بهبود تصویر وجهه رژیم صهیونیستی در سطح جهان و همچنین تلاش برای تحریف تصویر رهبران عرب در نظر ملت‌های آنها است.

به گفته فوزی، «عودید یانون»، مدیرکل وزارت خارجه اسرائیل این سند محرمانه را تدوین و ۱۰ ژوئیه ۱۹۸۳ یعنی یک سال پس از تکمیل خروج اسرائیل از سینا در مجله صهیونیستی «کیفونیم» منتشر کرده است و به جنگ‌های روانی از طریق رسانه‌ها علیه مصر و کشورهای عربی اختصاص دارد.

طرح اسرائیل برای جنگ روانی علیه مصر و اعراب

در بخشی از متن این سند ابزار این جنگ روانی؛ فشار بر دست اندرکاران رسانه در جهان، آزار و اذیت رهبران عرب، اقدامات ارعاب، انتشار مطالب نادرست، تحریف سخنان شخصیت‌های عرب و اخاذی غیر یهودی عنوان شده است.

همچنین هدف آن "بی‌اعتبار کردن شخصیت‌های کلیدی در جهان عرب، افزایش تنش و نگرانی‌ها و تاکید بر توانایی اسرائیل برای متوسل شدن به اقدامات ظالمانه و جنون آمیز اعلام شده است.

رانیا فوزی همچنین گفت که در این سند بر استفاده از هرگونه خبر یا یادداشت عربی علیه شخصیت یا سازمان عربی، افترا به شخصیت‌های اصلی عرب، تحریک آنها در هر فرصتی علیه یکدیگر و همچنین استفاده از هر فرصتی برای ایجاد تنش در کشورهای عربی تاکید شده است.