موافقت انگلیس و فرانسه با عضویت سریع اوکراین در ناتو

باوجود مخالفت دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ( ناتو ) با عضویت اوکراین در بحبوحه جنگ با روسیه، دولت‌های پاریس و لندن اما موافق پیوستن سریع کی‌یف به این ائتلاف نظامی هستند.

در اواخر ماه سپتامبر سال ۲۰۲۲ - هفت ماه بعد از آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در منطقه دونباس -  بود که «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین اعلام کرد که کی‌یف  درخواستی را برای پیوستن سریع به ناتو ارائه کرده است.

شبکه «اسکای نیوز» شامگاه چهارشنبه گزارش داد که انگلیس و فرانسه خواستار کنار گذاشته‌شدن شرط الزام موافقت همه اعضای ناتو برای عضویت اوکراین و تکمیل سریع فرایند پیوستن این کشور هستند.

وزارت خارجه اوکراین نیز چند روز قبل مدعی شد که هیچ تصمیمی بجز دعوت از کی‌یف برای پیوستن به ناتو در نشست آتی سران این ائتلاف که قرار است در روزهای یازدهم و دوازدهم جولای در لیتوانی برگزار شود را قبول نمی‌کند.

طبق این گزارش، «جیمز کلوِرلی» وزیر خارجه انگلیس خبر داد که «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو اخیراً به اعضای این ائتلاف پیام داده که بسیاری از الزامات «برنامه اقدام برای عضویت» (MAP) اوکراین برآورده شده است.

این در حالی است که روسیه بارها ضمن هشدار درباره عواقب گسترش ناتو، تاکید کرده یکی از دلایل آغاز عملیات نظامی ویژه علیه اوکراین، تصمیم رژیم کی‌یف برای پیوستن به این ائتلاف بود.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»‌ به نقل از این گزارش، کلورلی اما در این‌باره گفت: «من فکر می‌کنم اگر ما از این برنامه فاصله بگیریم، موضع انگلیس بسیار بسیار حمایت‌کننده خواهد بود، زیرا درخواست عضویت فنلاند و سوئد مستلزم چنین برنامه‌ای نبود و اوکراینی‌ها تعهد خود را به اصلاحات نشان دادند».

موافقت انگلیس و فرانسه با عضویت سریع اوکراین در ناتو

برنامه اقدام برای عضویت، در حقیقت یک‌سری اصلاحات نظامی و دموکراتیک است که عضوی که قرار است به ناتو پیوندد باید قبل از پیوستن به این ائتلاف این اصلاحات را اجرا کند.

از سوی دیگر، «کاترین کولونا» وزیر امور خارجه فرانسه نیز معتقد است که برنامه اقدام عضویت اوکراین ممکن است بخشی از نقشه‌راه برای ورود اوکراین به این ائتلاف نظامی نباشد.

با این حال، استولتنبرگ چند روز قبل شرط عضویت اوکراین در این ائتلاف نظامی را پیروزی در جنگ با روسیه عنوان کرده و گفت تا زمانی که نیاز باشد به حمایت نظامی از کی‌یف ادامه می‌دهند.

تحلیلگران می‌گویند حذف برنامه اقدام عضویت برای اوکراین، تلاش کی‌یف برای پیوستن به ائتلاف ناتو را تسریع می‌بخشد اما با این‌حال، جدول زمانی مشخص یا تضمینی ارائه نمی‌دهد مبنی بر این‌که کی‌یف در نهایت موفق می‌شود که حمایت تمامی اعضای ناتو برای عضویت در این ائتلاف را به دست آورد.