پوتین در برزیل امنیت دارد

 لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا ، رئیس جمهوری برزیل در مصاحبه‌ای در حاشیه نشست گروه 20 در دهلی گفت، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به نشست سال آتی میلادی این گروه که در برزیل برگزار می‌شود، دعوت خواهد شد.

وی افزود: من خودم در نشست کشورهای در حال توسعه بلوک بریکس که پیش از نشست ریودوژانیرو، در روسیه برگزار می‌شود، شرکت می‌کنم.

رئیس جمهوری برزیل همچنین ادامه داد: بر این باورم که پوتین می‌تواند به آسانی به برزیل بیاید. این را به این خاطر می‌گویم چون خودم رئیس جمهوری برزیل هستم، او به برزیل می‌آید و دستگیر هم نمی‌شود.

دیوان کیفری بین‌المللی در مارس سال جاری میلادی حکم دستگیری پوتین را صادر و او را به ارتکاب جرایم جنگی شامل انتقال غیرقانونی صدها کودک از اوکراین به روسیه متهم کرده است. روسیه اما این مساله را رد کرد که نیروهای این کشور در ارتکاب جرایم جنگی یا انتقال اجباری کودکان اوکراینی دست داشته‌اند.

در این میان، پوتین بارها از حضور در نشست‌های بین‌المللی امتناع کرده و در نشست گروه ۲۰ دهلی نیز حضور ندارد و بجای او، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در این نشست شرکت کرده است.

پوتین در برزیل امنیت دارد

برزیل یکی از امضا کنندگان اساسنامه رم است که به تاسیس دیوان کیفری بین‌المللی منجر شد.

روز شنبه نیز کشورهای عضو گروه ۲۰ اعلامیه‌ای را منتشر و در آن از محکوم کردن روسیه بابت جنگ در اوکراین امتناع کردند اما از تمامی کشورها خواستند تا از زور برای تحت کنترل در آوردن اراضی دیگر کشورها استفاده نکنند.