السودانی: نیازی به حضور نیروهای آمریکایی نداریم

 «محمد شیاع السودانی »، نخست‌وزیر عراق در گفت‌وگو با روزنامه «نشنال» تاکید کرد که کشورش دیگر نیازی به حضور ائتلاف بین‌المللی که برای مقابله با داعش تشکیل شده بود، ندارد.

طبق گزارش پایگاه خبری «روسیا الیوم»، السودانی در این مصاحبه با نشنال گفت: «هنگامی که وضعیت امنیتی عراق با کنترل داعش در هم آمیخته شد، کل منطقه تحت تأثیر قرار گرفت و میلیون‌ها نفر شروع به مهاجرت کردند؛ بنابراین ثبات عراق باید حفظ می‌شد».

نخست‌وزیر عراق تاکید کرد: داعش، امروز تهدیدی برای کشور عراق نیست و دیگر نیازی به ائتلاف بین‌المللی که برای مقابله با این گروه تروریستی تشکیل شده بود، نیست.

وی ادامه داد: جلسه کمیته مشترک در این ماه با طرف آمریکایی برگزار خواهد شد. ما بر روابط دوجانبه با آمریکا برای همکاری‌های امنیتی تاکید کرده و در این خصوص، دیدگاه بازی در زمینه‌های مختلف داریم.

السودانی اشاره‌ای هم به چالش‌های اخیر سیاسی در کشورش داشت و خاطرنشان کرد: اختلافات سیاسی در عراق، در چارچوب طبیعی خود در حال پی‌گیری است و مراجعه به دادگاه فدرال نشانه سالم بودن نظام سیاسی ما محسوب می‌شود.

السودانی: نیازی به حضور نیروهای آمریکایی نداریم

این اظهارات السودانی درباره عدم نیاز به حضور نظامیان ائتلاف بین‌المللی در حالی مطرح می‌شود که «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا و «مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر سابق عراق، توافقی را امضا کرده بودند که به طور رسمی به ماموریت‌های رزمی نیروهای آمریکایی در عراق تا پایان سال ۲۰۲۱ پایان می‌داد.

براساس آن توافق خروج نظامیان آمریکایی پس از گذشت بیش از ۱۸ سال از اعزام‌شان عراق باید صورت می‌گیرفت که اجرایی نشد‌. دولت بایدن این تداوم حضور را با بهانه‌هایی همچون تمرکز آمریکا بر نقشش در آموزش نظامی به نیروهای عراقی، مبارزه با تروریسم داعش و حمایت اطلاعاتی از نیروهای مسلح عراق توجیه می‌کند.