آمریکا گام به گام با اسرائیل در کشتار غیرنظامیان فلسطینی

روزنامه واشنگتن پست اعلام کرد، بیش از ۳۰ سازمان امدادی، حمایتی و مذهبی مستقر در امریکا از جمله آکسفام آمریکا، عفو بین الملل و مرکز غیرنظامیان در منازعه (CIVIC) نسبت به طرح پنتاگون برای ارائه مهمات توپخانه ای ۱۵۵ میلی‌متری از انبار تسلیحات ویژه امریکا به اسرائیل ابراز نگرانی کردند.

این گروه‌ها در نامه خود نوشتند: در شرایط کنونی، اعطای مجوز دسترسی اسرائیل به این مهمات جنگی، حفاظت از غیرنظامیان، احترام به قوانین بین المللی بشردوستانه و اعتبار دولت بایدن را تضعیف می‌کند.

این گزارش به نقل از مقامات افزود: لوله های توپخانه ای ۱۵۵ میلی متری را از انبار ذخیره جنگ در اسرائیل که برای تامین سلاح های ارتش امریکا در منطقه و همچنین اروپا ذخیره شده به دست می‌آورند. پنتاگون از بیان اینکه آیا به برنامه خود برای ارائه گلوله های ۱۵۵ میلی متری از این ذخیره ادامه داده است یا خیر، خودداری کرد.

نامه فعالان حقوق بشر منعکس کننده نگرانی عمومی فزاینده در مورد عملیات نظامی رژیم صهیونیستی علیه غزه است. این رژیم با تسلیحات پیشرفته آمریکایی طی یک ماه و نیم گذشته مردم بی‌دفاع فلسطینی در باریکه غزه را به بهانه نابودی زیرساخت‌های حماس هدف قرار داده است.

پیشینه

آمریکا از زمان تاسیس رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۴۸ هزینه‌های هنگفتی را برای برتری نظامی این رژیم در منطقه خاورمیانه صرف کرده و این یک اصل در سیاست خارجی این کشور بمنظور حفاظت از امنیت اشغالگران است.

بر اساس اعلام وزارت خارجه آمریکا طی ۷۵ سال گذشته، این کشور بیش از ۱۳۰ میلیارد دلار در راستای ارائه سلاح به اسرائیل هزینه کرده است درحالیکه تل آویو در مقاطع مختلف همین سلاح‌های کشنده و پیشرفته را علیه فلسطینی‌ها به کار گرفته است.

در جنایات اخیر در نوار غزه نیز رژیم صهیونیستی با استفاده از جنگ افزارهای بسیار سنگین ساخت آمریکا نزدیک به ۱۱ هزار و ۵۰۰ نفر از فلسطینی‌ها را به شهادت رسانده است.

آمریکا گام به گام با اسرائیل در کشتار غیرنظامیان فلسطینی

طبق گزارش شبکه خبری الجزیره، تل آویو از ۳۰ فروند جنگنده اف-۳۵ رادار گریز ساخت شرکت لاکهید مارتین در ناوگان خود برای به بار آوردن فاجعه انسانی در غزه استفاده می‌کند. همچنین رژیم اشغالگر ۱۹۶ فروند جنگنده چند منظوره اف-۱۶ ساخت شرکت‌های جنرال داینامیکز و لاکهید مارتین را همراه با ۸۳ فروند جنگنده اف-۱۵ طراحی و تولید شده توسط شرکت مک‌دانل داگلاس در اختیار دارد.

این جنگنده‌ها به بمب‌ها، موشک‌ها و کیت‌های هدایت شونده‌ای مجهز هستند که عمدتا در امریکا تولید می‌شوند. به نوشته الجزیره، تقریبا تمام بمب‌های مورد استفاده رژیم صهیونیستی از مهمات هوایی کلاس MK۸۰ است. این کلاس مهمات به زمان جنگ ویتنام باز می‌گردد و دارای اندازه‌های مختلف از ۱۲۰ کیلوگرم تا یک‌هزار کیلوگرم هستند.

بر اساس گزارش‌ها اسرائیل در زمان کارزار حملات هوایی گسترده علیه منطقه بدون دفاع هوایی غزه، با استفاده از ۲۵ هزار تن مواد منفجره این منطقه را بمباران کرده است که دو برابر قدرت بمب اتمی آمریکا در شهر هیروشیما در جریان جنگ جهانی دوم است.

این بمب‌ها چندین قطعه دارند و مهمترین آنها «مهمات تهاجم مستقیم مشترک» (JDAM) است که یک کیت افزودنی برای حمل بمب کلاس MK۸۰ یا بمب‌های غیر هدایت شونده است. کیت JDAM یک ابزار ضروری برای بمب‌های غیر هدایت شونده ساخت آمریکا در جنگ مدرن است.

اهمیت موضوع

به رغم هشدارهای بین‌المللی در مورد استفاده از تسلیحات سنگین در غزه و به کارگیری آنها علیه غیرنظامیان فلسطینی، تسلیحات آمریکایی بدون در نظر گرفتن هیچ گونه استانداردی همچنان به اسرائیل ارسال می‌شود. سازمان‌ها و نهادهای حقوق بشری نیز در خصوص نقض قوانین جنگی و بشردوستانه از سوی رژیم صهیونیستی هشدار دادند. آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل هم به عنوان دبیرکل سازمان ملل با کنایه زدن به نقض قوانین بین‌المللی در غزه گفته است که قوانین بشردوستانه قواعد مشخصی را ایجاد کردند؛ آنها یک منوی سفارشی نیستند و نمی‌توانند به صورت گزینشی انتخاب شوند.

در زمان آغاز جنگ بین اوکراین و روسیه شاهد بودیم که کشورهای غربی به ویژه آمریکا مسکو را به جنایات جنگی متهم کردند و تحریم‌های گسترده علیه این کشور اعمال کردند. درحالیکه دولت جو بایدن استاندارد دیگری را در قبال رژیم صهیونیستی اتخاذ کرده و نه تنها از نفوذ خود برای جلوگیری از حملات علیه غزه استفاده نمی‌کند بلکه از اسرائیل برای تغییر وضع موجود در غزه حمایت می‌کند.

دولت امریکا همچنین اعتراض‌های گسترده شهروندان خود در مقابل کارخانه‌ها و شرکت‌های تولید سلاح در برخی از ایالت‌ها را نادیده می‌گیرد. صدای اعتراضی از داخل خود کارخانه‌ها و شرکت‌ها نیز شنیده می‌شود؛ بیش از یک‌هزار و ۱۰۰ تن از کارکنان شرکت جنرال داینامیکز در اوهایو، میشیگان و پنسیلوانیا در اعتراض به ارسال تجهیزات نظامی به اسرائیل قصد اعتصاب داشتند.

طبق اعلام جنبش مقاومت فلسطین حماس در غزه ۲۵ واحد بیمارستان از مجموع ۳۵ بیمارستان دیگر کارایی ندارند و روز به روز بحران انسانی در این منطقه فجیع‌تر می‌شود. حتی از کار انداختن بیش از ۷۰ درصد بیمارستان‌ها در غزه که میزبان زخمی‌ها و بیماران پرشماری است، نتوانستند آمریکا را به توقف کمک‌های خود به رژیم صهیونیستی متقاعد کنند و راهکاری برای آتش بس در دستور کار ندارند.

ارزیابی

با بلند شدن صدای اعتراض‌ها از سراسر جهان برای توقف جنگ علیه غزه، مشخص نیست آمریکا تا چه حد بتواند به کمک امنیتی و تسلیحاتی خود به رژیم صهیونیستی ادامه دهد درحالیکه شمار تلفات غیرنظامیان به صورت فزایده‌ای رو به افزایش است.

با طولانی شدن عملیات زمینی رژیم صهیونیستی در غزه می‌توان این انتظار را داشت که نارضایتی عمومی از واکنش دولت‌های غربی به ویژه آمریکا به جنایات اسرائیل افزایش پیدا کند و همین مساله آنها را وادار به اعمال فشار به تل آویو کند. همانطور که الی کوهن وزیر خارجه رژیم صهیونیستی گفت که فشارهای دیپلماتیک بر روی تل آویو به خاطر اعمالش در غزه افزایش یافته و «دو الی سه هفته» تا زمان افزایش جدی این فشارها فرصت باقی است.

در حال حاضر نیز دو دستگی بین مقام‌های آمریکایی در خصوص اتخاذ سیاست در قبال جنگ غزه وجود دارد. این مساله را می‌توان از گزارش‌های مختلف از جمله نامه اعتراضی بیش از ۴۰۰ مقام آمریکایی به نمایندگی از ۴۰ آژانس دولتی به سیاست دولت بایدن در قبال رژیم صهیونیستی دریافت.