عراق به دنبال خروج سریع نیروهای آمریکایی

 شیاع السودانی ، نخست وزیر عراق همچنین گفت، برای توقف تنش‌های منطقه‌ای، جنگ غزه باید تمام شود. حملات گروه‌های عراقی به نیروهای آمریکایی واکنش تلافی جویانه آمریکا را برانگیخته است. عراق، آمریکا را دشمن خود نمی‌داند اما ائتلاف ضد داعش دیگر نیازی نیست.

به نقل از خبرگزاری رویترز، نخست وزیر عراق با بیان اینکه حضور نیروهای آمریکایی در میانه احتمال گسترش تنش‌ها ناشی از جنگ غزه گفت: عراق خواهان خروج قابل مذاکره و سریع نیروهای نظامی تحت رهبری آمریکا از خاک این کشور است اما ضرب الاجلی برای آن تعیین نشده است.

درخواست‌های طولانی مدت گروه‌های مسلمان شیعه برای خروج ائتلاف به رهبری ایالات متحده، پس از یکسری حملات ایالات متحده به گروه‌های شبه‌نظامی قوت گرفت.

این حملات که در واکنش به یکسری حملات موشکی و پهپادی علیه نیروهای آمریکایی از زمان کارزار رژیم صهیونیستی علیه غزه انجام شده، نگرانی از این بابت را تشدید کرده که عراق شاید یکبار دیگر به محلی برای درگیری‌های منطقه‌ای بدل شود.

السودانی در ادامه گفت: نیاز به سازماندهی مجدد این رابطه وجود دارد تا هدف یا توجیهی برای هیچ طرف داخلی یا خارجی برای دستکاری در ثبات در عراق و منطقه نباشد.

نخست وزیر عراق با ارائه اولین جزئیات عقیده خود در مورد آینده ائتلاف از زمان اعلام ۵ ژانویه خود مبنی بر اینکه عراق روند توقف آن را آغاز خواهد کرد، گفت که خروج نیروهای آمریکایی باید تحت "فرایند تفاهم و گفت‌وگو" مورد مذاکره قرار گیرد.

عراق به دنبال خروج سریع نیروهای آمریکایی

وی با بیان اینکه تنها پایان جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه می‌تواند خطر تشدید تنش در منطقه را متوقف کند، گفت: بیایید بر روی چارچوب زمانی خروج نیروهای آمریکایی از عراق توافق کنیم تا این حضور طولانی‌تر این نباشد و حملاتی اتفاق نیفتد.

این اظهارات در حالی مطرح شده که پنتاگون روز دوشنبه اعلام کرد، برنامه‌ای برای خروج نیروهای آمریکایی از عراق ندارد چون به دعوت دولت بغداد در این کشور هستند.

السودانی همچنین خاطرنشان کرد، به دنبال خروج نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکاست چون عراق می‌تواند از خود در برابر تروریسم دفاع کند و باید حق حاکمیت کامل بر قلمروی خود داشته باشد و درضمن، از دادن بهانه به هرکسی برای اینکه عراق را به درگیری منطقه‌ای بکشاند، اجتناب کند.

وی افزود: پایان حضور نیروهای آمریکایی از تنش بیشتر و پیچیدگی مسائل امنیتی داخلی و منطقه‌ای جلوگیری می‌کند. عراق برای برقراری روابط دوجانبه و مشارکت در همکاری امنیتی با کشورهای ائتلاف، از جمله ایالات متحده آماده است که این امر، شامل آموزش و توصیه به نیروهای امنیتی عراق و خرید تسلیحات می‌شود. آمریکا دشمن ما نیست و با آن در جنگ نیستیم، اما اگر این تنش‌ها ادامه پیدا کند، قطعا در این رابطه تاثیر می‌گذارد و شکاف ایجاد می‌کند.