اتمام‌ حجتِ عراق با ناتو

«دولت پرونده پایان‌دادن به حضور نظامیان ائتلاف بین‌المللی در عراق را پس از پیشرفت و آمادگی نیروهای کشوری، در دستورکار خود قرار داده است»، این اتمام حجت السودانی با دبیرکل ناتو درباره پایان حضور نظامی غرب در کشورش بود.

وی بار دیگر ماهیت روابط بغداد با ائتلاف نظامی ناتو را شرح داده و تصریح کرد که «همکاری کشورهای ائتلاف بین‌المللی و عراق در زمینه تسلیحات، آموزش و تجهیزات در چارچوب روابط دوجانبه بلامانع است».

با مشارکت گروه‌های مقاومت عراق در عملیات «طوفان الاقصی» و هدف‌قراردادن پایگاه‌های آمریکایی در این کشور، حملات ائتلاف غربی به مقر نیروهای عراقی افزایش یافته است. السودانی ضمن مخالفت با نقض مکرر حاکمیت این کشور، بر عزم جدی و «برگشت‌ناپذیر» دولت در اخراج نظامیان ائتلاف آمریکایی تاکید کرده بود.

خروج نیروهای آمریکایی از برخی مناطق عراق

درخواست‌ها برای خروج نیروهای آمریکایی، بعد از ترور سردار «قاسم سلیمانی» و شماری از همراهان ایشان در نزدیکی فرودگاه بغداد شدت گرفته است؛ حالا و با مشارکت آمریکا در جنایات اسرائیل علیه مردم فلسطین، نخست‌وزیر عراق طی مصاحبه با خبرگزاری رویترز حضور نیروهای ائتلاف آمریکا در بحبوحه جنگ غزه را «ثبات‌زدا» توصیف کرده بود.

تسلیحات ارسالی آمریکا به منطقه برای اسرائیل

السودانی طی دیدار با استولتنبرگ که در حاشیه برگزاری پنجاه و چهارمین دوره اجلاس داوور صورت گرفت، بر اهمیت توافق بر سر مراحل اجرایی‌شدن خروج و تکمیل ماموریت نیروهای خارجی حاضر در عراق از طریق گفت‌وگوهای دوجانبه تاکید کرد؛ وی هدف از این هماهنگی را «اطمینان از انتقال آرام مسئولیت‌ها» دانست.