رسوایی کیف دیور برای رئیس‌جمهور کره‌جنوبی

 برخی از اعضای حزب «قدرت مردمی» متعلق به یون سوک یول، رئیس‌جمهور کره جنوبی ، به او و همسرش تاکید کردند تا بابت این رویداد که در نظر عموم « رسوایی کیف دیور » نام گرفته، عذرخواهی و اذعان کنند که پذیرفتن این کیف، نامناسب بوده تا این مساله مرتفع شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، تحلیلگران می‌گویند، یون سوک یول با سکوت در این باره در روزهای اخیر و اصرار برای استعفای رهبر حزب به دلیل اختلاف‌نظر بر سر موضع برخی اعضا، خطری را می‌پذیرد که می‌تواند به بهای از دست دادن اکثریت در انتخابات ۱۰ آوریل ختم شود.

یک تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: این یک رسوایی سیاسی است. این مساله دردسرساز می‌شود.

یون سوک یول در انتخابات ۲۰۲۲ به ریاست جمهوری رسید، اما حزبش اقلیت را در پارلمان کره‌جنوبی دارد که تحت کنترل حزب رقیب یعنی دموکراتیک است.

تحلیلگران گفتند وقتی «کیم کان هی» به عنوان همسر یک مقام دولتی کیف پولی را که قیمت آن ۳ میلیون وون (۲۲۵۰ دلار) بود را پذیرفت، ممکن است قانون ضد رشوه‌خواری را نقض کرده باشد. اما حامیان رئیس‌جمهور کره‌جنوبی می‌گویند همسر او قربانی یک توطئه غیرقانونی شده تا کارزار انتخاباتی حزبی لکه‌دار شود.

این فیلم در نوامبر گذشته میلادی و زمانی منتشر شد که یک کانال یوتیوب فیلمی را که توسط یک کشیش کره‌ای آمریکایی با یک دوربین به صورت مخفیانه گرفته شده بود، پخش کرد. همین کشیش در جریان دیدار با همسر رئیس‌جمهور کره‌جنوبی، این کیف را به او هدیه داد.

این کشیش که در تبادلات مذهبی با کره‌شمالی شرکت داشته و از طرفداران تعامل با پیونگ‌یانگ است، گفت که در ابتدا به دلیل نگرانی از سیاست تندرو یون سوک یول در مورد کره‌شمالی به دنبال ملاقات با کیم بود.

این کشیش کره‌ای آمریکایی با اشاره به آشنایی خانوادگی با همسر رئیس‌جمهور کره‌جنوبی، راجع به هدایای لوکس احتمالی از جمله لوازم آرایشی برند «شنل» که او می‌گوید در اولین ملاقات خود به کیم کان هی داده است، گفت این مساله باعث شد تا او فکر کند ارائه چنین هدایایی تنها راه جلب توجه مخاطب است.

دردسر رئیس‌جمهور کره‌جنوبی با «کیف دیور»

این کشیش گفت پس از نخستین دیدارش به نقش همسر رئیس‌جمهور کره‌جنوبی در دولت پی برده و با یک گزارشگر در کانال یوتیوب همکاری کرده تا فیلم دریافت این هدیه گرانقیمت را پخش کند.

یکی از مقام‌های دفتر ریاست جمهوری کره‌جنوبی که خواست نامش فاش نشود، به خبرگزاری یونهاپ گفت این کشیش عمدا و به قصد فیلمبرداری غیرقانونی از کیم با استفاده از روابط خانوادگی خود نزدیک شده بود تا نشان دهد که هدایای این زوج به عنوان دارایی دولت نگهداری می‌شود.