تبریک رهبران جهان به ولادیمیر پوتین

کمیسیون مرکزی انتخابات روسیه (CEC) امروز دوشنبه گزارش داد پیروزی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور فعلی با کسب بیش از ۸۷ درصد آرا در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ قطعی شده است.

در پی این تحول تنی چند از رهبران کشورهای جهان شامل رهبران کره شمالی، ونزوئلا، کوبا، ازبکستان، تاجیکستان و هندوراس، پنجمین دور ریاست‌جمهوری ولادیمیر پوتین در روسیه را تبریک گفتند.

خبرگزاری دولتی کره شمالی گزارش داد «کیم جونگ اون»، رهبر این کشور امروز با ارسال پیامی برای ولادیمیر پوتین که از طریق فرستاده این کشور در روسیه تحویل وزارت امور خارجه روسیه خواهد شد پیروزی وی در انتخابات را تبریک گفت.

مسکو و پیونگ یانگ در پی نشست سپتامبر سال گذشته پوتین و کیم جونگ اون روند تعمیق هر چه بیشتر همکاری‌ها از جمله در حوزه نظامی را در پیش گرفتند.

به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک» همچنین «ایوان جیل پینتو» وزیر امور خارجه ونزوئلا هم اعلام کرد «نیکولاس مادورو»، رئیس جمهور این کشور به ولادیمیر پوتین پیروزی‌اش در انتخابات ریاست جمهوری روسیه را تبریک گفت و میزان شرکت رای‌دهندگان در این انتخابات را «استثنایی» خواند.

تبریک رهبران جهان به ولادیمیر پوتین

جیل در پیامی در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت: «نیکولاس مادورو موروس، رئیس جمهور جمهوری بولیواری ونزوئلا به نمایندگی از مردم ونزوئلا به ولادیمیر ولادیمیروویچ پوتین، رئیس جمهور روسیه و جنبش سیاسی او کسب پیروزی انتخاباتی قاطع و رسیدن مجدد وی به ریاست جمهوری روسیه برای سالهای ۲۰۲۴-۲۰۳۰ را تبریک گفت و مردم شکوهمند روسیه را به خاطر تعهد عمیقشان به دموکراسی با این مشارکت استثنایی در این انتخابات موفق را تحسین کرد.»

به نوشته خبرگزاری «تاس» روسیه، «برونو رودریگز پاریلا»، وزیر امور خارجه کوبا هم اعلام کرد رهبری این کشور حوزه کارائیب نیز به ولادیمیر پوتین پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ روسیه را تبریک گفته و برای برقراری روابط قدرتمندتر میان دو کشور در آینده اظهار امیدواری کردند.

این مقام کوبایی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «ما صادقانه به ولادیمیر پوتین انتخاب شدن دوباره به ریاست جمهوری روسیه را تبریک می‌گوییم. این امر گواهی بر این است که مردم روسیه رهبری او را تایید می‌کنند. ما به روند تقویت روابط کوبا با روسیه در بخش هایی که مرتبط با رفاه مردم کشورهای ما است ادامه خواهیم داد.»

«دنیل اورتگا»، رئیس جمهور نیکاراگوئه نیز مراتب تبریک خود به ولادیمیر پوتین را اعلام و تاکید کرد که نتایج انتخابات ریاست جمهوری روسیه به ثبات جهانی کمک خواهد کرد.

لوئیس آرسه، رئیس‌جمهوری بولیوی هم دیگر رهبر حوزه آمریکای لاتین بود که این تحول را به رئیس جمهور روسیه تبریک گفت.

آرسه در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس تصریح کرد پیروزی قاطع پوتین در انتخابات ریاست جمهوری روسیه تایید می‌کند مردم روسیه پیرامون حاکمیت و توسعه مداوم کشورشان اتحاد دارند.

«شیومارا کاسترو»، رئیس جمهور هندوراس هم در راستای تبریک به پوتین در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «من در مقام رئیس جمهور هندوراس و رئیس جامعه کشورهای کارائیب و آمریکای لاتین برای ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به سبب پیروزی قاطع در انتخابات ریاست جمهوری پیام تبریک می‌فرستم.»

در حوزه آسیا نیز رهبران ازبکستان و تاجیکستان به ولادیمیر پوتین تبریک گفتند.

«شوکت میرضیایف»، رئیس جمهور ازبکستان هم پیروزی پوتین در انتخابات ریاست جمهوری روسیه را به وی تبریک گفت.

دفتر رئیس جمهور ازبکستان در بیانیه‌ای نوشت: «شوکت میرضیایف، رئیس جمهور ازبکستان به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه پیروزی قاطعش در انتخابات ریاست جمهوری را تبریک می‌گوید.»

امامعلی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان نیز در پیامی که از سوی سرویس مطبوعاتی دفتر وی منتشر شد خطاب به پوتین نوشت: «از صمیم قلب پیروزی انتخاباتی شما را تبریک می گویم. نتایج این انتخابات مصداق بارز دیگری از قدرت سیاسی شما و حمایت وسیع جامعه روسیه از مسیر سیاسی شما است؛ مسیری که هدفش تضمین توسعه اجتماعی و اقتصادی پایدار کشور و تقویت مواضع آن در عرصه جهانی است.»