به گزارش افکارخبر به نقل از  وطن امروز، پایگاه خبری اسپوتنیک در گزارشی نوشت عملیات نجات خلبان روس با مدیریت مستقیم ولادیمیر پوتین و سردار قاسم سلیمانی صورت گرفته است.

 

به گزارش اسپوتنیک به نقل از یکی از افسران عالیرتبه سوریه، پس از سقوط هواپیمای روسی بلافاصله هلیکوپتر‌های روس جهت نجات خلبان دست به کار شدند اما با آتش شدید ارتش آزاد سوریه و ترکمان‌های وابسته به ترکیه و استفاده آنها از موشک‌ها و تسلیحات پیشرفته‌ای که اخیرا به دستشان رسیده مواجه شدند. در این ماجرا یک امدادگر روس هم کشته شد. اطلاعات موثقی مبنی بر اینکه تعدادی از یگان‌های ویژه ترکیه جهت اسارت خلبان روس و باج‌گیری از روسیه به مکان اعزام شده‌اند به دست آمده بود. در گیرودار برنامه‌ریزی برای عملیات مجدد جهت آزادی سریع خلبان روس، سردار قاسم سلیمانی با روس‌ها تماس می‌گیرد و به آنها اطلاع می‌دهد که یک یگان ویژه جهت نجات خلبان روس آماده کرده و پیشنهاد داد به دلیل اینکه این یگان ویژه متشکل از نیروهای ویژه حزب‌الله لبنان و کماندوهای سوری آموزش‌دیده توسط ایران است و آشنایی کامل با جغرافیای منطقه دارند، عهده‌دار عملیات زمینی شوند و نیروی هوایی روسیه پشتیبانی و آتشبار هوایی و اطلاعات ماهواره‌ای را برای آنها تامین کند. پس از ردیابی مکان خلبان روس توسط دستگاه ردیابی ماهواره‌ای که به وی متصل شده بود، مشخص شد خلبان در مکانی حدود 6 کیلومتر پشت خطوط مقدم درگیری ارتش سوریه و مخالفان قرار دارد. 6 رزمنده از یگان ویژه عملیاتی حزب‌الله و 18 کماندوی سوری برای انجام عملیات به خطوط مقدم نزدیک شدند و همزمان آنها توسط نیروی هوایی و هلیکوپتر‌های روس پشتیبانی شدند. 

 

این افسر سوری افزود: پیشروی یگان‌های ویژه توسط ماهواره‌های روسیه پوشش داده شده بود و لحظه به لحظه گزارش عملیات به یک مقام عالیرتبه در کرملین که به نظرش شخص آقای پوتین بود منتقل می‌شد و مشخص بود که وی از همان جا بر کل عملیات نظارت دارد.  به گفته این افسر، همزمان روس‌ها یک جنگ الکترونیکی راه‌اندازی کردند که طی آن کل ماهواره‌ها و تجهیزات ارتباطاتی دشمن در شعاع چند کیلومتری منطقه و اطراف آن کور شده بود. در نهایت این یگان ویژه پس از نفوذ در این 6 کیلومتر و نابودی کل نیروهای باقی‌مانده با تجهیزات پیشرفته‌ای که در اختیارشان بود خلبان را نجات دادند. جالب اینکه در این عملیات فوق‌العاده خطرناک کل 24 نیرو به همراه خلبان کاملا سالم بدون حتی یک زخمی به پایگاه بازگشتند.  به گفته این افسر عالیرتبه سوری، عملیات نجات‌ که باید ظرف چند ساعت طلایی انجام می‌شد اجرا شد چون مخالفان به هیچ‌وجه پیش‌بینی طرح‌ریزی و پیاده‌سازی چنین عملیات پیچیده ضربتی با این سرعت را نمی‌کردند. افسر سوری اظهار داشت: ژنرال سلیمانی اصرار داشتند خود شخصا بر ریز عملیات نیروهای خود نظارت داشته باشند و تا اطمینان از موفقیت عملیات اتاق عملیات در کنار آنها بودند. گفته شده خلبان هواپیمای سرنگون شده سوخو24 گفته است می‌خواهد ماموریت خود در پایگاه هوایی روسیه در سوریه را ادامه دهد.