استراتژی عربستان با سیاست های ایران در ارتباط است

عربستان این ماه میزبان نشست گروه‌های سیاسی و نظامی معارض سوری بود، که در پایان آن نشست رویکرد مشترکی از سوی معارضان برای مذاکره احتمالی با دولت سوریه به شرط کنار رفتن بشار اسد طی یک مرحله انتقالی ایجاد شد.

پایگاه خبری «الوعی نیوز»، گزارش داد که تنها چند روز بعد از این نشست بود که عربستان از تشکیل یک ائتلاف جدید نظامی تحت عنوان «ائتلاف اسلامی» خبر داد که 34 کشور در آن حضور دارند؛ ریاض ادعا کرد که این ائتلاف برای مبارزه با تروریسم تشکیل شده و «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان اعلام کرد که رایزنی برای ارسال نیروی ویژه به سوریه صورت می‌گیرد.

یک دیپلمات که نخواست نامش فاش شود به خبرگزاری فرانسه گفت استراتژی فعلی عربستان به شکلی تنظیم شده که با سیاست‌های ایران در اربتاط است و ریاض به دنبال با نفوذ منطقه‌ای ایران است که از لبنان تا یمن کشیده شده است.

در حالی که ایران و روسیه از زمان آغاز بحران سوریه از دمشق حمایت کرده‌ و  شواهد حاکی است عربستان در مقابل تلاش کرده با متحد کردن معارضان سوری در زمانی که حل بحران سوریه بیش از هر زمان دیگری ممکن به نظر می‌رسد نقشی برای خود دست و پا کند.

از سوی دیگر با توجه به توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌ها از ایران، یک دیپلمات بین المللی اعلام کرده که عربستان می‌خواهد دوستان و همپیمانان خود را پیش از اینکه ایران از بند تحریم‌ها رها شود دور خود جمع کند اما این کشور در صورتی که بخواهد کاری را انجام دهد نباید به دیگران تکیه کند.

بر همین اساس او معتقد است که رقابت منطقه‌ای با تهران نقش زیادی در مخالفت عربستان با بشار اسد بازی می‌کند و  شمار بالای کشورهای سنی مذهب در ائتلاف سعودی (اسلامی) را توجیه می‌کند.