اهداف کردها از اعلام نظام فدرالی در شمال سوریه

شبکه خبری فرانس 24 در گزارشی نوشت: یکی از کارشناسان فرانسوی مسائل خاورمیانه گفت هدف کردهای سوریه از اعلام خودگردانی مناطق تحت کنترل خود، اعمال فشار بر مذاکرات ژنو است که در آن حضور ندارند.

به نوشته این گزارش، در پی اعلام خودمختاری کردها در مناطق شمالی این کشور اوضاع برای مذاکرات سیاسی بیش از پیش پیچیده شده است. کردها، غایب مذاکرات ژنو روز گذشته از برقراری نظام فدرالی در مناطق تحت کنترل خود خبر دادند. اقدامی که هم با اعتراض مخالفان حکومت سوریه هم با مخالفت حکومت این کشور مواجه شد.

«گوتیه ریبینسکی،» سردبیر و کارشناس سیاست بین الملل این شبکه، در این باره گفت کردها با این اقدام خود تلاش کردند بر مذاکرات ژنو فشار وارد کنند زیرا به آنها اجازه حضور در آن را ندادند. اینکه کردها در مذاکرات ژنو حضور نداشته باشند تناقض آمیز است زیرا آنها هم متحد روسیه، هم متحد آمریکا در بحران سوریه بودند؛ اما جای تعجب است که آنها را در مذاکراتی که درباره آینده سوریه در جریان است جایی ندارند. البته دلیل این کار بسیار ساده است و آن اینکه از مدتها پیش، کردها را به خودمختار طلبی یا جدایی طلبی متهم می کردند. در نتیجه به آنها اجازه ندادند در مذاکرات شرکت داشته باشند. با توجه به همین اصل، آن‌ها برخی از مناطق و کانون های تحت کنترل خود را فدرالی اعلام کردند تا این گونه صدای خود را در مذاکرات ژنو به گوش شرکت کنندگان آن برسانند.

به باور ریبینسکی، هدف دیگر آنها از این اقدام این بود که طرح ایجاد کردستان «روژاو» به زبان کردی به معنی غرب، نامی که کردها به بخش غربی کردستان سوریه می دهند، که روند آن از قبل آغاز شده بود ادامه یابد. البته منظور از بیان این سخنان این نیست که این حالت خیلی عالی است اما به هر حال، این تلاش اجتماعی میان کردها وجود دارد تا به گونه دیگری خود را سازماندهی کنند.

این کارشناس که خبرها و تحولات سیاسی جهان را برای شبکه خبری فرانس 24 پرازدش و تحلیل می کند در بخش دیگر از واکاوی خود از این خبر گفت: برقراری اصل فدرالیسم برای سوریه، پیشنهاد و نظر بدی نیست. اما تنها مشکلی که درباره سوریه وجود دارد این است که کردهای این کشور خیلی زودهنگام نظام فدرالی اعلام کردند.

او در ادامه به بررسی حضور گروه طرفدار روسیه در مذاکرات ژنو پرداخت و ادعا کرد حضور این گروه به معنای آن است که مسکو نمی خواهد همه تخم مرغ های خود رادر یک سبد قرار دهد. به عبارت دیگر نمی خواهد فقط از بشار اسد حمایت کند. از همین رو تلاش می کند با گروهی از سوری ها به نوعی مصالحه یا راه حل بینابینی برسد که قادر به برقراری نظامی نوین در سوریه باشند که طرفدار مسکو است.