احتمال واگذاری 2 جزیره مصر به عربستان

 روزنامه لبنانی الاخبار نوشت: در پی توافقنامه ای که خطرناک ترین توافقنامه از زمان به قدرت رسیدن سیسی به شمار می‌رود، احتمال می‌رود مصر، از دو جزیره تحت حاکمیت خود، به نفع عربستان، دست بکشد. 

 

الاخبار نوشت: بعد از امضای توافقنامه ترسیم مرزهای دریایی میان مصر و عربستان، سوال های بسیاری ذهن مردم مصر را مشغول کرده است، و بسیاری از آنها این توافقنامه را «چک» عقب نشینی از جزایر «صنافیر» و «تیران،» می‌دانند که از دهه های پیش، تحت حاکمیت مصر قرار دارد و گذرگاه و منطقه ای راهبردی به شمار می‌رود. 

 

به نوشته الاخبار، این توافقنامه ابهاماتی دارد و تا کنون جزئیات آن فاش نشده است. منابع مصری و سعودی می‌گویند این توافقنامه دربردارنده اکتشافات گازی و نفتی در دریای سرخ است و البته منطقه نزدیک به حلایب و شلاتین، از این توافقنامه مستثنی شده است تا سودان اعتراضی نداشته باشد.

 

 به نظر می آید این توافقنامه، نتیجه سفرهای رئیس هیئت هماهنگی سعودی به مصر است که آخرین این سفرها ماه گذشته صورت گرفت. طی این سفرها برسر جزئیات توافقنامه ای، توافق شد که شریف اسماعیل، نخست وزیر مصر،  ‌با محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد عربستان، در خصوص ترسیم مرزهای دریایی، در سفر اخیر هیئت سعودی به مصر، امضا کردند. اما قبل از اینکه عبدالفتاح سیسی، این توافقنامه را اجرایی اعلام کند طبق قانون اساسی مصر، باید پارلمان با این توافقنامه موافقت کند.

 

 در منطقه دریایی که این توافقنامه را شامل شده است، تیران و صنافیر، تحت حاکمیت مصر قرار دارند. جزایر وارد شده در منطقه «جیم»(در معاهده کمپ دیوید تیران و صنافیر، جزء منطقه جیم تقسیم بندی شده اند که مصر اجازه هیچ گونه حضور نظامی در آن‌ها ندارد و برای رعایت توافقات امنیتی در خلیج تیران نیروهای چندملیتی در این منطقه مستقر شدند.) از اماکن طبیعی به شمار می‌روند که گردشگران در جنوب سینا از آن استقبال زیاد می‌کنند و به صورت منظم سفرهای دریایی به این مناطق صورت می‌گیرد. اما اهمیت راهبردی این جزایر به این سبب است که گذرگاه خلیج عقبه است و در صورت بستن شدن این گذرگاه، رفت و آمد دریایی در بندر ایلات، متوقف خواهد شد. 

 

در ادامه این گزارش آمده است: با وجود انتقادهای وارد شده به عبدالفتاح سیسی در خصوص این توافقنامه، به نظر می‌آید که توافقنامه مذکور در پارلمان طرفدار دولت مصر، تصویب خواهد شد. 

 

در سایه اصرار نخست وزیر مصر به محرمانه بودن توافق تا زمان ارسال آن به مجلس، افکار عمومی مصر، اعلام جزئیات این توافقنامه را خواستار است. با وجود این انتظار نمی‌رود که توافقنامه ای که عربستان از یازده سال پیش خواستار امضای آن است، به آسانی در مجلس مصر امضا شود، اما ممکن است سخنرانی روز یکشنبه سلمان در مجلس کویت، که برای اولین بار در تاریخ پادشاهان سعودی، رخ می‌دهد، روند اعتراض ها را تغییر دهد.

 

 مجلس نمایندگان مصر، معمولا تصمیم های سیسی را تصویب می‌کند اما این مسئله مانع از آن نمی‌شود که به توافقنامه ترسیم مرزها، اعتراضی نشود. در صورتی که بعد از موافقت پارلمان، سیسی نیز توافقنامه مذکور را تایید کند، متن توافقنامه باید در روزنامه های رسمی منتشر شود.

 

 سکوت رسمی مصر، در برابر آنچه رسانه های سعودی درباره دو جزیره تیران و صنافیر منتشر می‌کنند تاکید می‌کند اعمال حاکمیت عربستان بر این دو جزیره نزدیک است.

 

در پایان این گزارش آمده است: پیشتر، هر وقت اطلاعاتی از این دست که بخشی اطلاعات امنیت ملی مصر، به شمار می‌رود، منتشر می‌شد، مقامات این کشور خیلی سریع با صدور بیانیه ای این اطلاعات را رد می‌کردند در صورتی که این بار درباره دو جزیره تیران و صنافیر و خبرهای مربوط به آنها، تکذیبه ای صادر نشده است.