عربستان یکی از کشورهای بزرگ و ثروتمند در منطقه خاورمیانه می‌باشد که در بسیاری از تحولات این منطقه تاثیرگذار است.

رژیم سعودی سعی کرده که از طریق رسانه‌ها، عربستان را کشوری پیشرفته نشان بدهد که هیچ مشکلی درآن وجود ندارد، اما از نظر بسیاری از کارشناسان متخصص در حوزه عربستان، این مساله درست نیست.

اهمیت این کشور ما را بر آن داشته است تا در سلسله مطالبی با معرفی استان های این کشور، به بررسی، وضعیت اقتصادی، اجتماعی،مذهبی و سیاسی عربستان از داخل بپردازیم و تصویری روشن و دقیق از این کشور نشان بدهیم.

 

استان تبوک؛ پایگاه اصلی ارتش عربستان

 

 **استان تبوک**

 

استان تبوک یکی از استان های شمالی عربستان می باشد که به دلیل موقعیت جغرافیایی اش از اهمیت زیادی برخوردار است.

 

تبوک؛ استان کم جمعیت عربستان

استان تبوک از استان های کم جمعیت عربستان است که در شمال این کشور قرار دارد و این استان با کشور اردن هم مرز است. حدود نهصد هزار نفر از جمعیت کشور عربستان در 117 هزار کیلومتر مربع مساحت استان تبوک زندگی می کنند و این استان حدود پنج درصد مساحت عربستان را تشکیل می دهد.

شهر تبوک مرکز استان تبوک یکی از بزرگترین شهرهای شمال عربستان است که در آن حدود ششصد هزار نفر زندگی می کنند و روز به روز بر تعداد جمعیت این شهر افزوده می شود، با توجه به اینکه شهر تبوک در کنار یکی از بزرگترین پایگاه های نظامی عربستان قرار دارد، هزاران نفر از اهالی این شهر نظامی هستند.

 

 

استان تبوک؛ پایگاه اصلی ارتش عربستان

شهر تبوک

 

تبوک، استان تاریخی عربستان

 

استان تبوک از گذشته های دور یکی از مناطق اصلی زندگی مردم در عربستان بوده و از هزاران سال پیش مردم در استان تبوک زندگی می کردند که وجود آثار باستانی گسترده در این استان همچون مکان زندگی قوم ثمود که حضرت صالح در میان آنها زندگی می کرد، اثباتی بر این مدعا است.

این استان از تنوع جغرافیایی زیادی برخوردار است، به نحوی که در استان علاوه بر مناطق ساحلی و مناطق کوهستانی، صحرا و بیابان زیادی وجود دارد، در حالی که برخی از مناطق کوهستانی استان تبوک در فصل شاهد بارش باران زیاد و حتی برف است، در صحراهای این استان باران بسیار کمی می بارد و این مناطق کاملا خشک است.

 

استان تبوک؛ پایگاه اصلی ارتش عربستان

زمین های زراعی در استان تبوک

 

تبوک؛ قطب کشاورزی عربستان

وجود آب کافی و زمین حاصلخیز در استان تبوک باعث شده که این استان به استانی متمایز در عرصه کشاورزی در عربستان تبدیل شود. در استان تبوک گندم، میوه و حتی گل کاشت می شود و حتی گل های استان تبوک به کشورهای مختلف جهان صادر می شود.

بیشتر فعالیت های کشاورزی در استان تبوک در اطراف شهر تبوک متمرکز است و این مساله هم به دلیل فراوانی آب در این شهر می باشد. در زمین شهر تبوک به دلیل ویژگی های زمین شناسی آب زیادی ذخیره شده است و این شهر به عنوان منبع اصلی آب در استان تبوک شناخته می شود.

 

استان تبوک؛ پایگاه اصلی ارتش عربستان

برف در استان تبوک

 

 

اهمیت جغرافیایی استان تبوک

 

استان تبوک از یک موقعیت جغرافیایی متمایز برخوردار است و این استان به عنوان ورودی شمالی کشور عربستان شناخته می شود، همچنین راه استراتژیک تجاری و نیز مواصلاتی حجاج از کشور اردن به عربستان از استان تبوک می گذرد.

تبوک پانصد کیلومتر ساحل در کنار دریای سرخ و خلیج عقبه دارد، با توجه به این سواحل طولانی تعدادی بندر کوچک در استان تبوک برای کارهای تجاری و ماهیگری ایجاد شده است. در صورت گسترش بنادر استان تبوک، اهمیت این استان چند برابر می شود و این استان نقش بزرگتری را در اقتصاد عربستان ایفا خواهد کرد، به خصوص اگر زمانی خلیج فارس ناامن شود، استان تبوک می تواند که وظیفه صادرات و واردات کالا برای عربستان را بر عهده بگیرد.

 

 

استان تبوک؛ پایگاه اصلی ارتش عربستان

جشنواره گل در تبوک

 

تبعیض آل سعود در حق مردم استان تبوک

 

گرچه استان تبوک با توجه به موقعیت جغرافیایی و وجود منابع آبی کافی، مکانی مناسب برای ایجاد تاسیسات صنعتی است، اما دولت عربستان توجهی به گسترش بخش صنعتی در استان تبوک ندارد، این مساله باعث گسترش بیکاری و افزایش جرم و جنایت در این استان کوچک عربستان شده است.

مردم مناطق مرزی شمال عربستان از جمله استان تبوک از بی توجهی دولت عربستان به این مناطق شکایت دارند، مردم استان تبوک معتقدند که دولت عربستان به ایجاد زیرساخت های اقتصادی و عمرانی در این استان توجهی نداشته است. اعتراضات مردم در استان تبوک به خصوص در قضیه سیل چند سال پیش این شهر شدت گرفت که به دلیل ضعف زیرساخت ها و فساد نهادهای حکومتی، سیل خسارت زیادی را به مردم شهر تبوک وارد کرد.

 

استان تبوک؛ پایگاه اصلی ارتش عربستان

سیل تبوک

 

مردم استان تبوک همچنین از عدم انتصاب اهالی این استان به مناصب ارشد دولتی این کشور هم شکایت دارند، آنها معتقد هستند که خاندان آل سعود و اهالی منطقه نجد، حکومت، قدرت و ثروت را در مناطق مختلف عربستان تصاحب کردند و اهالی مناطق دیگر عربستان را در مناصب بالای دولتی به کار نمی گیرند.

در مقایسه با استان های دیگر عربستان، مردم کمتری به استان تبوک مهاجرت کردند و اهالی این استان بیشتر از ساکنان اصلی تبوک می باشند. حضور قبایل عربستان در استان چشمگیر است و اعضای قبایل بنی عطیه، الحویطات، بلی، جهینه، عنره و المساعید در استان تبوک زندگی می کنند.

 

 

استان تبوک؛ پایگاه اصلی ارتش عربستان

تمرینات نظامی چتربازان ارتش عربستان در استان تبوک

 

پایگاه بزرگ ارتش عربستان در تبوک

 

بسیاری از ساکنان استان تبوک در بخش های نظامی، دولتی و کشاوری کار می کنند. یکی از پایگاه های بزرگ نظامی در استان تبوک، پایگاه هوایی ملک فیصل است که مقر اصلی نیروهای نظامی عربستان در شمال غرب این کشور می باشد. در پایگاه ملک فیصل ده ها فروند جنگنده اف 15 و هاوک وجود دارد.

در استان تبوک بیشترین تعداد از لشگرهای نیروی زمینی عربستان نسبت به استان های دیگر این کشور وجود دارد. مقر پنج لشگر نیروی زمینی عربستان از جمله دو لشگر پیاده، دو لشگر زرهی و یک لشگر هوابرد در استان تبوک است. این استان از لحاظ نظامی اهمیت زیادی برای عربستان دارد و تعداد زیادی از خودروهای زرهی ارتش این کشور در استان تبوک است.

 

یکی از لشگرهای مهم مستقر در استان تبوک لشگر هوابرد امام ترکی است. این لشگر حدود هفت هزار نیرو دارد و نیروهای لشگر امام ترکی دوره های چتربازی، تک تیراندازی و آموزش های ویژه را گذراندند.

 

 

استان تبوک؛ پایگاه اصلی ارتش عربستان

نقشه استان تبوک

 

جاذبه گردشگری استان تبوک

این منطقه به دلیل موقعیت جغرافیایی و نیز جاذبه های طبیعی یکی از مقاصد گردشگری شهروندان عربستانی است، سواحل بکر، جزایر قشنگ و طبیعت دیدنی در استان تبوک باعث شده تا میلیون ها مسافر در طول سال به خصوص ایام تعطیل از مناطق مختلف عربستان به این استان سفر کنند، اتفاقی که باعث شده طی سال های اخیر هتل ها و تاسیسات گردشگری زیادی در استان تبوک ساخته شود.

 

شیعیان در استان تبوک

 

استان تبوک جزو مناطق اصلی زندگی شیعیان عربستان نمی باشد، اما با این وجود طی سال های اخیر تعداد محدودی از شیعیان این کشور برای تحصیل یا کار به استان تبوک مهاجرت کردند، البته شیعیان استان تبوک به شدت تقیه می کنند و فعالیت مذهبی در سطح این استان ندارند.