"روری دوناگی"، در پایگاه "میدل ایست آی" فاش کرد که حاکم ابوظبی افرادی را برای جاسوسی از مردم امارات اجیر کرده است و به جاسوسان خود پول های کلان می دهد.

دوناگی در گزارش خود نوشت: "امارات یک تیم کارشناسی کامپیوتر از کشورهای مختلف استخدام کرده است تا کارآیی سیستم کنترل ارتباطات اینترنتی مردم ابوظبی و دبی را ارتقاء ببخشند".

"سیمونه مارگاریتلی"، کارشناس امنیتی ایتالیایی، که به تازگی به دبی سفر کرده است، سیستم کنترل ارتباطات اینترنتی دبی را " بسیار پیچیده " دانست.

مارگاریتلی کارشناس امنیت ارتباطات بی سیم است و در شهر رم زندگی می کند. او با شرکت (Zimperium) در سان فرانسیسکو و مرکز (BetterCap) که ارتباطات اینترنتی را کنترل می کند، همکاری دارد. 

امارات قصد داشت وی را برای ارتقای سیستم کنترل ارتباطات اینترنتی ابوظبی و دبی استخدام کند.

مارگاریتلی می گوید: "یکی از کارمندان ایتالیایی شرکت امنیت ارتباطات (Verint Systems) در نیویورک که نیمی از 2 هزار و 800 کارمند اصلی اش در اسرائیل فعالیت می کنند، روز 3 ژوییه با من برای کار کردن در امارات تماس گرفت".

مارگاریتلی افزود: "امارات یک ایمیل به شرکت ورینت سیستم فرستاد و از این شرکت خواست که "یک واحد تحقیقات و توسعه" را که یکی از پیشرفته ترین واحدهای امنیت سایبری است، برای سرویس امنیتی امارات راه اندازی کند.

این کارشناس ایتالیایی اعلام کرد: "امارات می خواهد از همه افرادی که در ابوظبی و دبی زندگی می کنند، حتی در مراکز خرید و فرودگاه ها جاسوسی کند. سیستم کنترل ارتباطات اینترنتی این شهر نیز از توانایی شناسایی و تغییر محتوای ارتباطات برخوردار است".   

مارگاریتلی گفت که مسئولان اماراتی ابتدا حقوق ماهانۀ معاف از مالیات به ارزش 15 هزار دلار همراه با یک واحد مسکونی و مزایای دیگر به من پیشنهاد کردند که این حقوق سپس به 20 هزار دلار افزایش یافت. آن ها آماده افزایش این مبلغ نیز بودند ولی من قبول نکردم و سرانجام روز 25 ژوئیه امارات را ترک کردم.  

همکاری سایبری امارات و اسرائیل

پایگاه خبری میدل ایست آی درباره همکاری سایبری امارات و اسرائیل نوشت: "امارات با سیستم کنترل بسیار پیشرفتۀ چشم شاهین، توانایی کنترل سایبری خود را افزایش داده است. این سیستم توسط یک اسرائیلی به نام ماتی کوخاوی راه اندازی شده است و مدیریت می شود".

همکاری سایبری امارات و اسرائیل گوشه ای از روابط حسنه دو طرف است. این در حالیست که آن ها رابطه دیپلماتیک رسمی با همدیگر ندارند.

سخنگوی مرکز حقوقی " حریم شخصی " که دفترش در لندن است، می گوید : "سیستم کنترل در امارات بسیار وحشتناک است".