مهم‌ترین مفاد قطعنامه‌ توقف شهرک سازی رژیم اسرائیل

 شورای امنیت سازمان ملل روز جمعه با 14 رأی موافق و یک رأی ممتنع آمریکا قطعنامه‌ توقف فوری فعالیت‌های شهرک سازی رژیم اسرائیل در اراضی اشغالی فلسطین را تصویب کرد. 

مهم‌ترین مفاد این قطعنامه در زیر آورده شده است: 

*این قطعنامه با استفاده از لفظ «قدرت اشغالگر» برای رژیم صهیونیستی تعهد این رژیم برای «پایبندی موشکافانه» به مسئولیت‌ها و تعهداتش به موجب کنوانسیون چهارم ژنو را یادآور شده است. 

این پیش‌نویس همچنین «تمامی اقداماتی که با  نقض قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های مرتبط، به قصد تغییر ماهیت، وضعیت و ترکیب جمعیت سرزمین فلسطین و اورشلیم شرقی انجام می‌شوند، از جمله اقداماتی نظیر ساخت و ساز و توسعه شهرک‌ها، انتقال شهرک‌نشین‌های اسرائیلی، غصب زمین، تخریب منازل و جابجایی شهروندان فلسطینی» را محکوم می‌کند. 

مصوبه شورای امنیت به علاوه از ادامه شهرک‌سازی‌ها که «به نحو خطرناکی» راهکار دو دولتی را تهدید می‌کند ابراز نگرانی کرده است.

پیش‌نویس یاد شده همچنین آنچه «اقدامات خشونت‌آمیز علیه شهروندان، اعم از اقدامات تروریستی و اقدامات تحریک‌آمیز، تحریک به خشونت و تخریب» خوانده شده را نیز محکوم می‌کند.

بر اساس موارد یاد شده شورای امنیت:

1- تأکید می‌کند که ایجاد شهرک‌ها توسط اسرائیل در سرزمین‌های اشغال‌شده فلسطین از سال 1967، از جمله «اورشلیم شرقی» فاقد اعتبار قانونی است و نقض آشکار قوانین بین‌المللی و مانعی برای دست‌یابی به راهکار دو دولتی قلمداد می‌شود.

2- بار دیگر تأکید می‌ند که اسرائیل فوراً و کاملاً تمامی فعالیت‌های شهرک‌سازی در اراضی اشغالی فلسطین، از جمله اورشلیم شرقی را متوقف کرده و به تمامی تعهداتش در این زمینه کاملاً عمل کند.

3- تأکید می‌کند که هیچ تغییری در مرزهای 4 ژوئن 1967، از جمله درباره اورشلیم را مگر تغییرات مورد توافق طرف‌ها از طریق مذاکره را به رسمیت نخواهد شناخت. 

4- تأکید می‌کند که توقف فعالیت‌های شهرک‌سازی برای نجات راهکار دو دولتی ضروری است. 

5- از تمامی کشورها می‌خواهد با در نظر گرفتن پاراگراف 1 این قطعنامه در تعاملات خود بین اراضی مربوط به «ک ش و ر اسرائیل» و اراضی اشغال‌شده از سال 1967 تمایز قائل شوند. 

6- خواستار گام‌های فوری برای جلوگیری از اقدامات خشونت‌آمیز علیه شهروندان، اعم از اقدامات تروریستی و اقدامات تحریک‌آمیز و تخریب‌گری است. 

7- از دو طرف می‌خواهد بر اساس قوانین بین‌المللی و توافقات و مذاکرات قبلی برای حفظ آرامش و خویشتنداری و جلوگیری از اقدامات تحریک‌آمیز اقدام کنند و از لفاظی‌های تحریک‌آمیز و تنش‌زا خودداری کنند.

8- از همه طرف‌ها می‌خواهد در راستای ترویج صلح و امنیت به تلاش‌های جمعی برای آغاز مذاکرات معتبر بر سر موضوعات مربوط به فرایند صلح خاورمیانه طبق چارچوب زمانی مطرح شده در بیانیه 21 سپتامبر 2010 گروه چهار خاورمیانه متوسل شوند. 

9- خواستار تسریع و تشدید تلاشها و حمایت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای دستیابی به صلح پایدار و عادلانه در خاورمیانه است. 

10- اراده خود برای حمایت از طرف‌ها در سرتاسر مذاکرات و اجرای توافقات را اعلام می‌کند. 

11- بر عزم خود برای آزمودن راه‌های عملی جهت اطمینان از اجرای کامل قطعنامه‌های مرتبطش، تأکید می‌کند.

12- از دبر کل سازمان ملل می‌خواهد هر سه ماه اجرای مفاد این قطعنامه را به شورا گزارش کند.

13- تصمیم می‌گیرد که موضوع را ا انحصارا در دستور کار و کنترل خود داشته باشد.