تیلرسون هیچ تجربه دولتی‌ای ندارد

 روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» به کمرنگ بودن حضور «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا در عرصه سیاست جهانی و دیدار و گفت‌وگوی نه چندان زیاد او با مقامات کشورهای خارجی اشاره کرده و نوشته است که وقتی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا روز چهارشنبه هفته جاری در کخ سفید با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی دیدار کرد، تیلرسون به طور مشهودی، حضور نداشت. او در اولین سفر خارجی خود به عنوان دیپلمات ارشد تقریباً تنها بود.

تیلرسون که هیچ تجربه دولتی‌ای ندارد در دو مراسم مهم دیگر هفته جاری در واشنگتن حضور نداشت: ضیافت ناهار با سفیر روسیه و دیدارهای ترامپ با نخست‌وزیر کانادا.

تیلرسون هنوز به عنوان وزیر خارجه آمریکا کنفرانس خبری برگزار نکرده است.

در میان هشت کارمند ارشد وزارت خارجه آمریکا که روز چهارشنبه، تیلرسون را در سفر به «بن» آلمان همراهی کردند، پنج نفر به عنوان سرپرست در پست‌هایشان فعالیت‌ می‌کنند.

این گزارش نوشت، انتظار نمی رود که تیلرسون در نشست روز پنجشنبه (امروز) وزرای خارجه گروه 20 که زمینه را برای نشست ماه ژوئیه گروه 20 فراهم می‌آورد، چندان گفت‌وگوهایی زیادی داشته باشد و دستکم این گفت‌وگوها آشکار نیست.

طبق این گزارش، وزارت خارجه بر خلاف عرف گذشته، خبرنگاران زیادی را دعوت نکرده است و ظاهراً امیدوار است که تیلرسون همچنان بتواند به روند دور بودن از تیررس توجهات ادامه دهد.

تیلرسون به «توماس شانون» معاون موقت خود تکیه کرده و او را به نشست‌های این هفته با «جاستین ترودو» نخست‌وزیر کانادا و ضیافت ناهار با «سرگئی کیسلیاک» سفیر روسیه در آمریکا فرستاد.

تیلرسون که تصمیم گرفته بود روز چهارشنبه را صرف پرواز به سمت بن کند تا قبل از نشست گروه 20 یک خواب خوب در شب داشته باشد، شانون را به جای خود به نشست ترامپ با نتانیاهو فرستاد.

وزارت خارجه آمریکا از زمان مراسم تحلیلف ترامپ در ماه گذشته، بر خلاف روال عرف گذشته، کنفرانس‌ خبری‌های روزانه برگزار نمی‌کند و تیلرسون نیز از دو هفته پیش که مورد تأیید سنا قرار گرفت، مطلبی را به صورت عمومی ارائه نکرده است.

این روزنامه آمریکایی ادامه داد، بخشی از مشکل احتمالاً خلاء چشمگیر مدیریتی در وزارت خارجه آمریکا است. برخی از کارکنان وزارت خارجه که در دوران «باراک اوباما» منصوب شده بودند، یا استعفا کردند یا اینکه بازنشسته شدند و اکثر باقیمانده‌ها نیز قبل از آنکه جایگزینی برای آن‌ها منصوب شود، توسط دولت ترامپ اخراج شدند.

طبق این گزارش، تیلرسون از «الیوت آبرامز» کارمند بازنشسته دوران ریاست‌جمهوری «رونالد ریگان» و «جورج بوش» خواسته بود تا فرد شماره دو در وزارت خارجه باشد اما ترامپ چنین اجازه‌ای نداد زیرا آبرامز در مبارزات انتخاباتی از ترامپ انتقاد کرده بود.

در چنین شرایطی یافتن ده‌ها دیپلمات باتجربه مورد نیاز وزارت خارجه دشوار است.

نیویورک‌تایمز ادامه داد که تیلرسون در نشت بن قرار است با وزرای خارجه بریتانیا، عربستان سعودی، ترکیه، کره جنوبی، آرژانتین، برزیل و ایتالیا دیدار کند و درباره درگیری‌های یمن و سوریه گفت‌وگو کنند.

این گزارش در پایان اینگونه نتیجه‌گیری کرد، با اینحال، تیلرسون به جای پیوستن به بسیاری از همتایان خود که قصد دارند درکنفرانس امنیتی مونیخ که یک نشست سالانه مهم با تمرکز بر سیاست امنیتی است، شرکت کنند، روز جمعه به آمریکا باز می‌گردد.