داعش مواد اولیه جنگ شیمیایی تولید می کند

وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای تاکید کرد که استفاده از سلاح شیمیایی از سوی هر طرفی و تحت هر شرایطی مطلقا ممنوع است.

این بیانیه می‌افزاید: باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا در سال 2012 میلادی خطوط قرمزی در سوریه اعلام کرد و گفت که عبور از آن به دخالت نظامی خارجی در این کشور می‌انجامد. این تصمیم اوباما، نقطه عطفی در تاریخ استفاده از مواد سمی در بحران سوریه بود، زیرا این تصمیم، گروه‌های تروریستی و تندرو را تشویق کرد که با هدف تخریب چهره دولت دمشق و فراهم کردن بهانه‌ای برای حمه نظامی علیه یک دولت دارای حاکمیت، از سلاح‌ شیمیایی استفاده کنند.

وزارت خارجه روسیه تاکید کرد: کوتاهی شرکای غربی روسیه در شورای امنیت در پاسخ به درخواست‌های دمشق در خصوص انجام تحقیق در زمینه استفاده گروه‌های تروریستی از گاز سارین در شهرک خان‌العسل در سال 2012 میلادی و رهایی تروریست‌ها از مجازات، آن‌ها را واداشت در سال 2013 میلادی دست به یک حمله شیمیایی در چارچوبی وسیع‌تر در منطقه غوطه شرقی بزنند که در پی آن بیش از 1500 نفر کشته و زخمی شدند.

این وزارتخانه در ادامه افزود: هیئت‌ حقیقت‌یاب سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی در تحقیقات خود درباره استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه به داده‌های دروغین معارضان سوری و همپیمانان آن‌ها تکیه کرده است و  از مناطقی که حملات احتمالی در آن صورت گرفته، بازدید نکرده است.

مسکو در این بیانیه ادعای معارضان سوری مبنی بر اینکه دمشق بشکه‌های حاوی مواد منفجره و گاز کلر را بر روی غیرنظامیان پرتاب کرده است، تکذیب و تاکید کرد که فرضیه استفاده بالگردهای سوری از بشکه‌های مواد منفجره، فاقد دلایل قانع کننده است.

این وزارتخانه افزود: گروه‌های معارض مسلح در حملات خود به فرودگاه‌های نظامی سوریه، به هواپیما‌هایی دست یافته‌اند و از سوی دیگر خلبان‌های آموزش دیده و مهندسان هواپیما در کنار تروریست‌ها می‌جنگند.

وزارت خارجه روسیه تاکید کرد که استفاده از سلاح شیمیایی برای دولت سوریه که تجهیزات نظامی مؤثرتری برای تحقق اهداف سیاسی و نظامی در اختیار دارد، بی فایده است.

این وزارتخانه در پایان تاکید کرد: بدیهی است که تروریست‌ها و عناصر تندرو از جمله داعش و گروه تروریستی النصره از مواد سمی استفاده می‌کنند و حتی دارای امکانات فنی برای تولید مواد اولیه جنگ شیمیایی همچون گاز سارین و خردل هستند و از کشورهای همسایه سوریه نیز این مواد برای آن‌ها ارسال می‌شود.

وقوع حمله شیمیایی در منطقه خان شیخون استان ادلب سرآغاز هجمه تبلیغاتی ــ رسانه‌ای غرب و هم‌پیمانانش علیه نظام سوریه و در نهایت حمله نظامی آمریکا به این کشور شده است.

این در حالی است که دولت و ارتش سوریه تاکید کردند که هرگز از سلاح شیمیایی استفاده نکرده و نخواهند کرد.

در این جنایت جنگی نزدیک به 100 تن از جمله تعداد زیادی از کودکان کشته شدند.

نمایندگان انگلیس، آمریکا و فرانسه در اقدامی عجولانه با متهم کردن دولت سوریه به‌عنوان عامل حمله شیمیایی به ادلب، پیش‌نویس قطعنامه‌ای با هدف محکومیت این حمله را به شورای امنیت ارائه دادند و در حالی که این پیش‌نویس به رای‌گیری نگذاشته شده بود، آمریکا بامداد جمعه با دو ناو آمریکایی از شرق دریای مدیترانه یک پایگاه هوایی در غرب سوریه را هدف 59 فروند موشک کروز قرار داد.