توضیحات ترامپ به کنگره درمورد حمله موشکی به سوریه

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا روز شنبه با ارسال نامه‌ای به کنگره علت صدور حمله هوایی به سوریه را توضیح داد و اعلام کرد که ارتش آمریکا آماده اقدامات نظامی بیشتر درصورت لزوم خواهد بود.

ترامپ در این نامه نوشت: من در جهت منافع حیاتی امنیت ملی و سیاست خارجی آمریکا و پیرو اختیار قانونی خود برای اعمال سیاست خارجی و به عنوان فرمانده کل و رئیس‌جمهور عمل کردم.

وی در ادامه نوشت: آمریکا در صورت لزوم در راستای منافع ملی پراهمیت خود اقدامات بیشتری نیز در دستور کار قرار خواهد داد.

این نامه خطاب به پاول رایان، رئیس مجلس نمایندگان و سناتور اورین هاچ رئیس موقت سنا نوشته شد.

طبق قانون رئیس‌جمهوری ملزم به ارائه توضیحات لازم برای استفاده از نیروی نظامی طی 48 ساعت پس از انجام آن است. مهلت ترامپ برای ارائه این توضیحات شنبه شب به پایان می‌رسید.

تعدادی از رهبران جهان مانند فرانسه، انگلیس، استرالیا، عربستان و رژیم صهیونیستی از حملات هوایی آمریکا به سوریه حمایت کرده و مدعی شده بودند که این واکنش در برابر بشار اسد ضروری بود. این درحالی است که روسیه و ایران به شدت از این حملات انتقاد کرده و آن را تجاوزی آشکار به حریم سوریه ارزیابی کرده‌اند.

از سوی دیگر خانم میشل هاوارد دریاسالار نیروی دریایی آمریکا نیز روز شنبه در سخنانی در ارتباط با تاثیر حملات آمریکا به سوریه گفته بود: حملات موشکی آمریکا به پایگاه هوایی در غرب سوریه موجب نابودی تجهیزات و ابزارهای تحویل سلاح های شیمیایی در این پایگاه شده است. ارتش آمریکا آماده است تا در صورت نیاز، حملات بیشتری را انجام دهد.

«نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل نیز اعلام کرده که حذف «بشار اسد» از قدرت در سوریه یکی از اولویت‌های «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا است.

هیلی در گفت‌وگویی با تلویزیون «سی‌ان‌ان» مدعی شد که شکست دادن داعش، رهایی از نفوذ ایران در سوریه و برکنار کردن بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه اولویت‌های دولت ترامپ است.

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) روز جمعه اعلام کرد، دو ناو آمریکایی از شرق دریای مدیترانه یک پایگاه هوایی در غرب سوریه را هدف 59 فروند موشک کروز قرار داده است. طبق ادعای آمریکا، حمله شیمیایی در استان ادلب از این پایگاه انجام شده بود.