دوری اروپا از آمریکا به دلیل تحریم‌های روسیه

یک تحلیلگر سیاسی در گفتگو با اسپوتنیک گفت روسیه از تحریم‌های واشنگتن سود خواهد برد، در حالی که این تحریم‌ها روابط آمریکا با شرکای اروپایی خود را به خطر خواهد انداخت.

دیمیتری سولونیکوف – تحلیلگر سیاسی روسی – در مصاحبه با رادیو اسپوتنیک گفت: «تحریم‌ها تاثیر منفی برای روسیه به همراه نخواهند داشت؛ اما این تحریم‌ها برای اروپا و آمریکا زیان‌بار خواهند بود. در صورتی که روسیه نتواند از فناوری‌های اروپایی و یا آمریکایی استفاده کند، این کشور به تولید فناوری‌های بومی روی خواهد آورد. در نهایت، روسیه نیازمند همکاری با شرکت‌های آمریکایی و اروپایی نخواهد بود، زیرا در این صورت، مسکو خواهد توانست نیازهای خود را تامین کند.»

وی همچنین گفت تحریم‌ها علیه روسیه میان اروپا و آمریکا اختلاف ایجاد خواهد کرد.

وی خاطر نشان کرد: «در حالی که لهستان و کشورهای منطقه بالتیک از تحریم‌های آمریکا علیه روسیه حمایت می‌کنند، کشورهای قدیمی اتحادیه اروپا در این میان خود را بازنده خواهند دید. از طرفی، این تحریم‌ها شکاف میان کشورهای اروپایی را افزایش می‌دهد و از طرفی دیگر، این اقدام آمریکا در بحث پولی و انرژی، اروپا را منزوی خواهد کرد.»

این تحلیلگر سیاسی هشدار داد ممکن است اروپایی‌ها بیش از پیش از واشنگتن آزرده شوند.

وی افزود: «بسیاری در اروپا این اقدام را تلاشی متکبرانه از جانب واشنگتن به منظور اعمال فشار بر آن‌ها برای خرید گاز مایع از آمریکا به جای روسیه می‌دانند.اعمال فشار برای خرید ماده‌ای که گرانتر، با کیفیت پایین‌تر و برای پالایش دشوارتر است، با ارزش‌های اتحادیه اروپا سازگاری ندارد. به این ترتیب، مقامات سیاسی و تجاری در اروپا روز به روز از واشنگتن آزرده‌تر خواهند شد و این در حقیقت می‌تواند برای آمریکا دردسر ایجاد کند.»

آنجلا استنت – استاد دانشگاه جرج‌تاون – معتقد است تحریم‌های آمریکا که با هدف آسیب رساندن به روسیه طراحی شده است، می‌تواند در نهایت به سود روسیه تمام شود و ممکن است پیامدهای ناخواسته‌ای برای آمریکا به همراه داشته باشد.»

استنت در مجله «نشنال اینترست» نوشت: «تحریم‌هایی که اکنون نگارش شده است، نه تنها روسیه را مجازات نخواهد کرد، بلکه کسب و کارهای آمریکایی و اروپایی را به دلیل محدودیت‌های اعمال شده بر پروژه‌ها در بخش انرژی مورد مجازات قرار خواهد داد.»

در ماه ژوئن، زیگمار گابریل – وزیر خارجه آلمان – و همتای اتریشی وی – کریستیان کرن – در بیانیه‌ای مشترک از برنامه‌های واشنگتن برای وضع تحریم‌های جدید علیه مسکو انتقاد کردند و افزودند واشنگتن به این ترتیب قصد دارد اروپا را به خرید گاز مایع از آمریکا مجبور کند.

اوایل ماه جاری میلادی، ژان کلود یونکر – رئیس کمیسیون اروپا – هشدار داد لایحه تحریم‌ها «می‌تواند تاثیرات چندجانبه ناخواسته‌ای داشته باشد که منافع امنیت انرژی اروپا را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد.»

بریگیته تسیپریس – وزیر اقتصاد آلمان – از برنامه تحریم ضد روسی آمریکا به شدت انتقاد کرد و اظهار داشت این اقدام قوانین بین المللی را زیر پا گذاشته و به زیان شرکت‌های اروپایی خواهد بود. وی همچنین از اتحادیه اروپا درخواست کرد در پاسخ به این اقدام واشنگتن، تدابیر متقابلی را در نظر گیرد.

روز چهارشنبه، دونالد ترامپ – رئیس جمهور آمریکا – تحریم‌های جدیدی را علیه کره شمالی، ایران و روسیه به امضا رساند.

تحریم‌هایی که به بهانه دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا علیه مسکو وضع شده است، بخش دفاعی و اقتصادی این کشور را نشانه می‌گیرد و معاملات با بانک‌ها و شرکت‌های روسی را محدود می‌کند.

این قانون همچنین قدرت رئیس جمهور آمریکا برای هرگونه کاهش تحریم‌ها علیه روسیه را محدود کرده و آن را مشروط به پذیرفته شدن در کنگره اعلام کرده است.