دوره ریاست جمهوری مصر 6 ساله می شود؟

عمرو موسی رئیس کمیته ۵۰ تعدیل قانون اساسی مصر، پیشنهادات پارلمانی و برخی رسانه ها درباره تمدید دوره ریاست جمهور به ۶ سال به جای ۴ سال را مورد مخالفت قرار داد.

وی افزود: قانون اساسی نشانه ثبات در زندگی امتهاست و احترام به آن علامت پیشرفت در روند سیاسی ملتهاست. بحث هایی که در ضدیت با تعدیل قانون اساسی در سال انتخاب رئیس جمهور زده می شود علامت سئوال درباره میزان پختگی تفکر سیاسی که در ورای آن است، ایجاد می کند.

موسی تاکید کرد: مصر نیاز به تعمیق ثبات دارد نه ایحاد بحران. مصر نیاز به احترام به قانون اساسی دارد نه تردید در آن.

شایان ذکر است روزنامه الاخبار اعلام کرده بود: به نظر می‌رسد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر که قرار بود مه ۲۰۱۸ برگزار شود، در آستانه لغو شدن است چرا که اصلاحات قریب‌الوقوع قانون اساسی مصر احتمالا شامل افزایش دوره فعلی تا ۶سال و نیز افزایش اختیارات رییس‌جمهور خواهد شد. در اصلاحات قانون اساسی که در روزهای آتی به پارلمان مصر منتقل خواهد شد، پیشنهاداتی چون عدم برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در ماه مه آتی و افزایش دوره ریاست‌جمهوری عبدالفتاح السیسی تا ۶سال دیده می‌شود. این اصلاحات در همه‌پرسی قانون اساسی سال ۲۰۱۸ باید تایید شود. در قانون اساسی مصر میزان مشارکت برای تایید نتایج همه‌پرسی و اجرای اصلاحات تعیین نشده و براین اساس تنها شرط موافقت با آنها تایید بیش از ۵۰ درصد شرکت‌کنندگان در همه‌پرسی است.