آماده‌سازی کره‌شمالی برای آزمایش موشکی

رسانه‌های کره‌جنوبی به نقل از منابع امنیتی آمریکا و کره‌جنوبی مدعی شدند که کره‌شمالی چند فروند موشک از یک کارخه موشک‌سازی در شمال پیونگ‌یانگ را جابه‌جا کرده‌است..

در روزهای گذشته رسانه‌های کره‌جنوبی همچنین مدعی شدند که کره‌شمالی قصد دارد به مناسبت هفتادمین سالگرد تأسیس دولت کنونی کره‌شمالی در 10 اکتبر اقدامات تحریک‌آمیز موشکی انجام دهد.

به گفته منابع ناشناس امنیتی کره‌جنوبی و آمریکا این موشکها از «مرکز توسعه و تحقیق موشکی کره‌شمالی» در منطقه «سانوم دانگ» در بخش شمالی پیونگ‌یانگ به منطقه دیگری جابه‌جا شده‌اند.

یک منبع آگاه در وزارت دفاع کره‌جنوبی اما می‌گوید که نمی‌تواند جزئیات چنین گزارشهای را تأیید کند یا اینکه تحرکهای مشکوکی در منطقه یادشده رخ داده‌است.

در همین حال رویترز گزارش کرد که فرماندهی نیروهای آمریکا در اقیانوس آرام روز جمع با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد نیروهای آمریکا و کره‌جنوبی نخستین رزمایش مشترک دفاع هوایی خود را در شبه‌جزیره کره انجام داده‌اند.

این بیانیه همچنین بدون اشاره به تاریخ دقیق رزمایش تأکید کرده دومین مرحله این رزمایش مشترک طی هفته‌های آینده برای آشنایی بیشتر نیروهای دو کشور با توانمندیهای یکدیگر برگزار خواهد شد.

طی ماه‌های اخیر در پی اقدام دولت آمریکا در اعمال تحریمهای شدید علیه پیونگ‌یانگ و همچنین رزمایشهای مشترک با متحدان خود در مرزهای کره‌شمالی برای توقف برنامه هسته‌ای کره‌شمالی تنش در شبه‌جزیره کره افزایش یافته به طوری ناظران از احتمال یک جنگ تمام عیار هسته‌ای در این منطقه ابراز نگرانی می‌کنند.

کره‌شمالی هم بدون توجه به تحریمهای آمریکا و شورای امنیت سازمان ملل می‌گوید که همچنان به آزماشهای هسته‌ای و موشکی خود ادامه خواهد تا هنگامی که آمریکا سیاستهای خصمانه علیه این کشور را کنار بگذارد.