بنگلادش 15 هزار آواره روهینگیایی را به یک اردوگاه در این کشور منتقل می‌کند

یک مقام بنگلادشی روز یکشنبه اعلام کرد این کشور قصد دارد دست کم 15 هزار آواره روهینگیایی را که در منطقه ای نزدیک مرز با میانمار مستقر شده اند، به یک اردوگاه منتقل کند.

شمار زیادی از جمعیت نیم میلیون نفری اقلیت روهینگیای میانمار که در پنج هفته گذشته برای فرار از خشونت ها در این کشور وارد جنوب شرق بنگلادش شده اند، در اردوگاه ها استقرار یافته اند؛ اما هزاران نفر از این آوارگان در منطقه بندربان مستقر شده اند که در آنجا قبایل بومی در دهه های 1980 و 1990 میلادی، در تلاش برای جدایی طلبی برآمده بودند.

مقامات بنگلادش نگرانند حضور آوارگان روهینگیا در این منطقه منجر به ازسرگیری تنش ها بین جمعیت محلی مسلمان و اقلیت قبیله ای شود که اکثر آنها بودایی هستند. گروه های قبیله ای در این منطقه سال 1997 میلادی، به تلاش ها برای جدایی طلبی پایان دادند و با دولت توافقنامه صلح امضا کردند؛ اما تنش ها میان جمعیت محلی مسلمان و گروه های قبیله ای که روابط نزدیکی با بودائیان ایالت راخین میانمار دارند، همچنان ادامه دارد.

یک مقام دولت بنگلادش در گفتگو با خبرگزاری فرانسه اعلام کرد دولت هم اکنون تصمیم گرفته است همه 15 هزار آواره روهینگیایی را که به تازگی وارد کشور شده اند، به یک اردوگاه اصلی انتقال دهد و این روند از روز دوشنبه آغاز خواهد شد. او افزود دولت همچنین در نظر دارد حدود 12 هزار آواره روهینگیا را که در منطقه ای بین بنگلادش و میانمار گرفتار شده اند به مکان دیگری منتقل کند.

بنگلادش مرزهای این کشور را به روی اقلیت روهینگیا که از خشونت ها در میانمار گریخته اند باز کرده است؛ اما به آنها به طور رسمی پناهندگی نداده است.