آمریکا درباره کره شمالی به تنهایی عمل می‌کند

جان بولتون، سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل هشدار داد در صورتی که چین برای حل مسئله کره شمالی قدم پیش نگذارد و تلاشی برای متوقف کردن فعالیت‌های هسته‌ای پیونگ یانگ انجام ندهد، آمریکا به طور یکجانبه اقدام خواهد کرد.

بولتون در یک مصاحبه رادیویی گفت: چینی‌ها طی ۲۵ سال گذشته به طور مکرر گفته اند که نمی‌خواهند کره شمالی سلاح هسته‌ای داشته باشد؛ اما آن‌ها اقدامات چندانی در این زمینه (متوقف کردن فعالیت‌های هسته‌ای کره شمالی) انجام نداده اند.

وی ادامه داد: من فکر می‌کنم رئیس جمهور ما (ترامپ) باید در این مورد هشدار قاطعی به شی جین پینگ، رئیس جمهور چین بدهد. در این صورت، یا در کنار هم برای غیر هسته‌ای کردن پیونگ یانگ عمل می‌کنیم و یا اینکه آمریکا مجبور می‌شود خودش به طور یکجانبه اقدام کند.

سفر ترامپ به چین و دیدار با رئیس جمهور این کشور مهمترین دیدار وی در تور آسیایی‌اش خواهد بود. ترامپ متعهد شده به منظور متوقف کردن فعالیت‌های هسته‌ای کره شمالی، همکاری‌های خود با چین را افزایش دهد.

بولتون در حالی چنین اظهارنظری کرده که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در سفر ۱۳ روزه به شرق آسیا، مسئله تسلیحات کره شمالی را محور اصلی بحث و گفتگوی خود با مقامات کشور‌های آسیایی قرار داده است. دونالد و ملانیا ترامپ امروز وارد توکیو شدند. آن‌ها پس از ژاپن و در ادامه تور آسیایی خود راهی کره جنوبی، چین، ویتنام و فیلیپین می‌شوند.

به دنبال تحرکات نظامی آمریکا در شبه‌جزیره کره، جنگ لفظی و تنش‌ها میان واشنگتن و پیونگ یانگ به بالاترین سطح خود رسیده است.