انگیزه آل سعود در حادثه تروریستی مصر

در پی کشته و زخمی شدن ده‌ها تن از شهروندان مصری در انفجار تروریستی منطقه عریش در شمال سینای مصر را هدف قرار داد، ریاست‌جمهوری مصر سه روز عزای عمومی در این کشور اعلام کرده است.این انفجار تروریستی، نمازگزاران را در مسجدی در روستای «الروضه» واقع در شرق «بئر العبد» در شمال سیناء را هدف قرار داده است.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی و کارشناس غرب آسیا با بیان این که عربستان سعودی و حامیانش در بحث بحران سازی های جدید عراق، اقلیم کردستان، لبنان و جریان 14 مارس با سعد حریری ناکام ماندند، گفت: جریان جدیدی از سوی آل سعود و رژیم جعلی صهیونیستی در شمال آفریقا در حال شکل گیری است.

اصغر زارعی ، خاطر نشان کرد: با توجه به سابقه اقدامات تروریستی  در صحرای سینا و گسترش این گونه اقدامات به شمال آفریقا باید گفت جریان جدیدی در شمال آفریقا در حال شکل گیری است که نوع اقدامات وعملیات آن مشابهت زیادی با اقدامات تروریستی گروه تروریستی القاعده را در بخشی از شمال آفریقا می بینیم که همسان سازی و مشابهت سازی با گروه تروریستی داعش دارند.

وی تاکید کرد: در چند سال اخیر شاهد این گونه اقدامات از جمله در کلیسای پیسی بودیم که به کشته شدن ده ها تن انجامید و این اقدام اخیر با توجه به گستردگی و کشته شدگان این حادثه تروریستی آن هم در نماز جمعه علیه اهل سنت مصر در نوع خودش  می تواند ابعاد جدیدی را دربرداشته باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی  تصریح کرد: با توجه به این که گروه های تروریستی در سوریه و عراق به پایان خط خودشان رسیدند بحران سازی در یک نقطه دیگر و ایجاد یک فضای جدید می تواند اذهان و افکار ملت ها را به آن سمت جلب بکند و یا می تواند سناریوی جدید باشد.

زارعی ادامه داد: با توجه به این که عربستان سعودی و حامیانش در بحث بحران سازی های جدید عراق، اقلیم کردستان، لبنان و جریان 14 مارس با سعد حریری ناکام ماندند و چیزی به دست نیاوردند؛ به دنبال ایجاد یک  بحران جدید هستند که بتواند مسایل را از توجه و تمرکزش نسبت  به رژیم  جعلی صهیونیستی به نقطه دیگر متوجه بکند.

وی گفت: لذا استراتژی بلند مدت رژیم جعلی صهیونیستی و حامی اصلی آن آمریکایی ها بحران سازی در پیرامون به امنیت در سرزمین های اشغالی همیشه در اولویت و در دستور کار بود. یک ماجرا می تواند آغازی برای بحران سازی جدید در یکی از  کشورهای بزرگ و قدرتمند جهان  اسلام یعنی مصر باشد.

این کارشناس غرب آسیا افزود: این بحران سازی می تواند ظرفیت های زیادی را از جهان  اسلام درگیر بکند اخیرا اقداماتی بین سیسی رییس جمهوری مصر و سران سعودی اتفاق افتاد و سیسی حاضر نشد  سیاست های عربستان را به دولت بشار اسد و سوریه بپذیرد و تبعیت کامل داشته باشد.

زارعی اظهار داشت: ایجاد بحران در مصر می تواند در دستور کار سناریوهای جدیدی باشد که این اقدام می تواند در راستای اقدامات قبلی، گستردگی و ابعاد آن را بیشتر بکند.

وی خاطر نشان کرد: مصر صحنه درگیری دو تفکر وهابیت مورد حمایت عربستان و اخوانی ها مورد حمایت قطر و ترکیه هستند و به نوعی در تقابل با همدیگر هستد و می شود گفت عدم تبعید سیسی از وهابیت تکفیری و فرامین رژیم آل سعود.

عضو هیات علمی  دانشگاه شهید بهشتی تاکید کرد: گروه های تکفیری وهابی خواستار این هستند که با اعمال فشار و ایجاد بحران روی دولت سیسی آن را وادار به پذیرش سیاست ها و رویکرد دولت عربستان در منطقه بکنند.

زارعی تصریح کرد: با توجه به این که دیگر تاریخ مصرف داعش سپری شده است و خروج بخشی از این نیروها در منطقه توزیع شده و می تواند سرآغاز  بحران های جدیدی برای برخی از کشورهای دیگر باشد و فرار و خروج آن ها از سوریه  و عراق بسترهای جدیدی می  طلبد که بحران های خودشان را ادامه بدهند.

وی ادامه داد: مصر با سابقه و زمینه هایی که در گذشته دارد می تواند یک  بستر مناسبی برای بحران باشد و در مجاورت سرزمین  های اشغالی همچون صحرای سینا که این منطقه می تواند منطقه مناسبی برای دور کردن تهدید از مناطق مرزهای جنوبی رژیم صهیونیستی و عدم همراهی و هم سویی ملت مسلمان مصر با مردم نوار غزه و سرزمین های  اشغالی باشد.

این کارشناس غرب آسیا گفت: این یک فرایندی است که از یکی دو سال اخیر شروع شده و انفجار اخیر مصر می تواند نقطه عطف در روند جدیدی را در ایجاد بحران در ا ین منطقه به همراه  داشته باشد.