شرط عضو جمهوری‌خواه کنگره برای حمایت از لایحه بودجه

کارلوس لوئیس کوربلو، عضو جمهوری خواه مجلس نمایندگان آمریکا از حوزه بیست و ششم ایالت فلوریدا، اعلام کرد تا زمانی که مسئله قانون داکا –قانون حمایت از مهاجران غیرقانونی که از کودکی وارد آمریکا شده‌اند– حل نشود به هیچ یک از لایحه‌های موردنظر به منظور تخصیص بودجه برای تأمین هزینه‌های دولت آمریکا رأی نخواهد داد.

کارلوس کوربلو اعلام کرد تنها در صورتی به این لایحه رأی خواهد داد که کنگره قانونی را برای محافظت از مشمولان قانون داکا –که در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا به تصویب رسید– تصویب کند.

این عضو جمهوری خواه کنگره که در یک نشست بلندپایه با محور مهاجرت –که توسط یک مؤسسه حامی حقوق مهاجران ترتیب داده شده بود– سخنرانی می کرد، برای حل مشکلات بوجود آمده بر سر قانون داکا ضرب‌الاجل تعیین کرد. او در این باره گفت من امروز اعلام می کنم که از لایحه بودجه تخصیصی برای تأمین هزینه های دولت پس از تاریخ سی و یکم دسامبر حمایت نخواهم کرد مگر اینکه مشکل قانون داکا حل شود.

دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، ماه دسامبر سال جاری میلادی (2017) قانون داکا را لغو کرد و به کنگره مهلت داد تا پنجم مارس سال آینده میلادی (2018) قانونی را برای جایگزینی آن تصویب کند. بدین ترتیب اکنون سرنوشت 690 هزار مهاجر غیرقانونی که از کودکی وارد آمریکا شده در این کشور بزرگ شده و تحصیل کرده‌اند در هاله ای از ابهام قرار دارد. این اقدام دولت ترامپ باعث شد اعضای سنا و مجلس نمایندگان آمریکا دست به کار شوند تا راه حلی برای این مشکل پیدا کنند تا این مهاجران بتوانند به زندگی، تحصیل و کار در آمریکا ادامه دهند.

یک لایحه مورد توافق اعضای دو حزب دموکرات و جمهوری خواه در مجلس نمایندگان و سنا ارائه شد؛ اما، کوربلو نیز که به طور علنی از اصلاح این قانون حمایت می کند، همزمان لایحه مشابهی پیشنهاد داد.

در ادامه گزارش آمده است این عضو جمهوری خواه کنگره درباره قانون داکا دیدگاه یکسانی با دموکرات ها دارد. با وجود این، به سبب اینکه کوربلو هنوز لایحه مورد توافق هر دو حزب را امضا نکرده است، خشم دموکرات ها را برانگیخته است.

حامیان قانون داکا به این امید بسته اند که پال رایان، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، برای تصویب لایحه بودجه به رأی آنها نیاز داشته باشد. این در حالی است که رایان تأکید کرده است به تاریخ از پیش تعیین شده –پنج مارس– برای رسیدگی به قانون داکا پایبند است.

 کوربلو بر این موضع خود پافشاری می کند که از هر لایحه ای که باعث اجرا شدن قانون داکا شود، حمایت خواهد کرد. تعیین ضرب‌الاجل (31 دسامبر) از سوی این عضو جمهوری خواه کنگره باعث تقویت موضع دموکرات ها در قبال قانون داکا شده است. طرفداران مهاجرت می گویند با سپری شدن این تاریخ دموکرات ها و متحدان جمهوری خواه آنها، اهرم فشار خود را در این باره از دست خواهند داد.