ششلول بندهای غرب وحشی از کدام خانواده ها می آیند؟

فیلم های وسترن و کابوی های (گاوچران های) سلاح به دست تصویری بود که در سال های نه چندان دور از امریکا در ذهن مردم جهان نقش بسته بود اما به مدد غول های رسانه ای امریکا و جهان نه تنها تصویر مردان سفیدپوست امریکایی سلاح به دست که بی محابا آدم می کشتند، در افکار عمومی جهان کم رنگ شده است بلکه امریکا در صدد القای این مساله است که خشونت های مرتبط با اسلحه توسط خارجی های ساکن در امریکا، افراط گرایان مذهبی و رنگین پوستان رخ می دهد.

این در حالی است که کارسون منکن، استاد جامعه شناسی در دانشگاه بیلور امریکا روی دارندگان سلاح در امریکا مطالعه ای انجام داده و در پایان این مطالعه نتیجه گیری کرده است که اکثریت دارندگان سلاح و افرادی که جزو حامیان سرسخت حمل سلاح هستند نه تنها مذهبی نیستند و عقاید مذهبی بسیار ضعیفی دارند بلکه رنگین پوست هم نیستند. آنها مردان سفیدپوست فاقد استطاعت مالی هستند که با حمل کردن سلاح احساس قدرتمند بودن پیدا می کنند.

نتایج مطالعه این استاد دانشگاه نخستین بار در 20 نوامبر در مجله "مشکلات اجتماعی" به چاپ رسید و سپس هافینگتن پست آن را منتشر کرد و نوشت: در فرهنگ عمومی امریکا کسانی که سلاح گرم را دست به دست می کنند عبارت "به نام خدا و وطن" را به زبان می آورند و این عبارت باعث ترویج این تفکر کلیشه ای شده است که دارندگان سلاح افراد مذهبی تری هستند در حالی که یک مطالعه جدید نشان می دهد حامیان حمل اسلحه و مخالفان سیاست های کنترل سلاح اصلا مذهبی نیستند. آنها به اسلحه خود به عنوان سمبل قدرت شان نگاه می کنند که به زندگی شان معنا داده است. آنها به احتمال زیاد از نظر اقتصادی مردان سفید پوست فاقد استطاعت مالی هستند که از نظر مذهبی عقاید قوی ندارند. به این معنا که مرتب به کلیسا نمی روند، دعا نمی کنند یا متون مذهبی نمی خوانند. این گروه تمایل دارند که به نفع حقوق سلاح رای دهند و به شدت مخالف اقدامات کنترل سلاح باشند.

هافینگتن پست در ادامه گزارش خود نوشت، داده های مطالعه کارسون منکن مربوط به نظرسنجی سال 2014 از 1527 امریکایی است که در آن نظرسنجی 577 پاسخ دهنده که دارنده سلاح گرم بودند درباره دلایل گرایش خود به مالکیت سلاح گفتند وتاکید کردند که داشتن اسلحه حس امنیت، مسئولیت پذیری، اعتماد به نفس و ارزشمند و قابل احترام بودن در خانواده و اجتماع به آنها می دهد.

بنا بر نتایج تحقیق استاد دانشگاه بیلور، مردها در زندگی انجام دو مسئولیت عمده را برای خود فرض می دادند: یکی تامین معیشت خانواده و دوم تامین امنیت خانواده. اتفاق هایی که منجر به رکود بزرگ شد، مشکلات اقتصادی جدی برای بسیاری از امریکایی ها به وجود آورد و این مساله باعث شد، نقش تامین معیشتی مردها تحت تاثیر قرار بگیرد و آنها برای جبران این سرخوردگی به حمل سلاح و احساس قدرت کردن از این طریق روی آوردند.

باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا در سال 2008 در بحبوحه رکود اقتصادی مبارزات انتخاباتی خود را شروع کرد و در سخنرانی های انتخاباتی خود به این تز مردان امریکایی سلاح به دست تلنگر زد و گفت: تلخی زیر پا لگد شدن رای دهندگان طبقه کارگر این است: آنها یا به اسلحه هایشان می چسبند یا به عقایدشان تا با این روش ناامیدی های خود را پنهان کنند.

استفاده اوباما از حرف ربط "یا" در این جمله معنادار و تاکیدی بر این مساله بود که مذهبی ها کمتر از غیرمذهبی ها به سلاح روی می آورند. مطالعه استاد دانشگاه بیلور نیز نشان داد که علی رغم این واقعیت که مذهب و حقوق مربوط به مالکیت سلاح در سیاست های محافظه کارانه به هم گره خورده است، شمار مالکان سلاح مذهبی در امریکا از مالکان سلاح غیرمذهبی کمتر است.

این تحقیق همچنین نشان داد که رنگین پوست های امریکا بیش از سفیدپوست ها عادت به کنار آمدن با مشکلات اقتصادی دارند، بنابراین حس قوی و ارزشمند بودن خود را با داشتن سلاح ارضا نمی کنند.

این در حالی است که دولتمردان امریکایی بویژه دونالد ترامپ که در یک سال اخیر ریاست جمهوری این کشور را برعهده گرفته است، می کوشند، تمام خشونت های مرتبط با اسلحه را به خارجی ها، رنگین پوست ها و مذهبی های افراط گرا نسبت دهند و به جهان القا کنند که اگر امریکا هر روز ناامن تر می شود و به طور متوسط سالانه 33 هزار نفر در این کشور با سلاح گرم کشته می شوند، به خاطر حضور خارجی ها، سیاهپوستان و افراط گرایان است. فرمان های مهاجرتی ترامپ نیز با هدف سندیت دادن به این تبلیغات منفی صادر شده است.