آغاز انزوای جهانی آمریکا

وبگاه روسی «پراودا» در مطلبی به آماده شدن روسیه و چین برای در دست گرفتن رهبری جهان اشاره کرد.

پراودا در این گزارش آورده است: در سال 2017 مشخص شد که آمریکا قادر نخواهد بود رهبری جهان را برای مدت زمان طولانی‌تری نگه دارد و روسیه و چین در حال آماده شدن برای ایفای نقش رهبری جهان هستند.

بر این اساس، نشست نوزدهم حزب کمونیست چین نشان داد که این کشور  آماده شده تا از نقش قدرتمندترین کشور جهان را از آمریکا بگیرد. چین اعلام کرده که می‌خواهد سوسیالیسم را با ویژگی‌های چینی توسعه دهد. این مفهوم نه تنها دموکراسی غرب بلکه سوسیالیسم اروپایی را نیز رد می‌کند. بنابر این، سلطه غربی در هر شکل را رد خواهد شد.

از سویی پیروزی روسیه در سوریه پیامی روشن برای جهان مبنی بر این بود که این کشور در حال تبدیل شدن به قدرت نظامی عمده جهان است.  روسیه برتری جنگ افزاری خود را در زمین، هوا و دریا ایجاد کرده  و به عنوان یک قدرت پیشرو در اروپا و خاورمیانه ظهور کرده است. هیچ اینک رهبری در اروپا وجود ندارد که بتواند با محبوبیت و قدرت پوتین رقابت کند..

پراودا در ادامه نوشت:  آمریکا در حال مواجه شدن با انزوای جهانی است و 2 رویداد در سال 2017 به وضوح این روند را نشان می‌دهد. آمریکا از موافقتنامه پیمان اقلیمی پاریس خارج شد و تصمیم گرفت سفارت خود را از تل آویو به قدس انتقال دهد. هر دو این حرکت با مخالفت سایر کشورهای جهان مواجه شد اگر  فقط به رای گیری سازمان ملل متحد در مورد فلسطین نگاه شود  متوجه خواهیم شد که  در شورای امنیت همه 14 عضو به جز آمریکا، علیه انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس رای دادند و ایالات متحده مجبور شد از حق وتو استفاده کند. همچنین وضعیت کره شمالی نیز نشان داد که یک کشور کوچک می‌تواند برابر قدرتمندترین کشور جهان ایستادگی و پیروزی معنوی به دست آورد.  در حالی که به نظر می‌رسد آمریکا متوجه شده می‌تواند کره شمالی را به طور کامل از بین ببرد با این حال بهایی که برای این کار  پرداخت می‌شود غیر قابل تحمل است. کره شمالی همچنین می‌تواند آسیب جدی به کره جنوبی و ژاپن وارد کند.

روسیه و چین همچنین در تلاش برای به چالش کشاندن برتری دلار آمریکا هستند. هر دو کشور طلای خود را افزایش داده و می‌خواهند تراکنش‌های خود را به یوان (واحد پول چین)  انجام دهند. ایران نیز تصمیم دارد یوان را بپذیرد. اگر عربستان سعودی نیز پذیرش یوان را آغاز کند، دلار با جدی‌ترین چالش مواجه خواهد بود.

 در خاتمه این مطلب آمده است: سال 2017 با یک پیام واضح به پایان می‌رسد و اکثریت قریب به اتفاق مردم جهان می‌خواهند نظم  کنونی جهانی را تغییر دهند و روسیه و چین تصمیم دارند نقش اصلی را در این ماجرا ایفا کنند.