مذاکرات صلح باید با عربستان باشد نه دولت منصور هادی

نخست وزیر دولت نجات ملی یمن در اشاره‌ای تلویحی به سرسپردگی و بی‌اختیاری دولت عبدربه منصور هادی(دولت مستعفی) تاکید کرد، ازسرگیری مذاکرات صلح باید با عربستان باشد نه دولت منصور هادی.

وابسته به جنبش مردمی انصارالله یمن، عبدالعزیز بن حبتور، نخست وزیر دولت نجات ملی یمن در دیدار با هیاتی از سازمان ملل در صنعاء به ریاست معین شریم، معاون فرستاده سازمان ملل به یمن گفت: ازسرگیری روند سیاسی در یمن باید با عربستان باشد که رهبری ائتلاف عربی را از مارس ۲۰۱۵ در دست دارد.

بن حبتور تصمیم برای جنگ علیه یمن را یک تصمیم کاملا عربستانی توصیف کرد و گفت: دولت مستعفی دولت هتل‌هاست (مسئولان دولت مستعفی در شرایطی که مردم یمن با حملات ائتلاف عربی مواجه بوده و در جنگ هستند، در هتل‌هایی در ریاض و عدن در آسایش به سر می‌برند) و هیچگونه اختیار و شایستگی برای برقراری صلح مطلوب را ندارد.

ریاض در دفاع از دخالت نظامی خود در یمن مدعی است این حملات را بنا بر درخواست منصور هادی آغاز کرده است.

خبرگزاری سبأ به نقل از شریم اعلام کرد، ماموریت هیات سازمان ملل سهولت بخشیدن به روند برقراری صلح از طریق نزدیک سازی رویکردهای همه طرف‌های دخیل در بحران است.

هیات سازمان ملل به ریاست شریم عصر روز شنبه در سفری که مدت آن اعلام نشده، برای بررسی راه‌های ازسرگیری مذاکرات صلح در یمن با رهبران انصارالله وارد صنعاء شد.

این اولین سفر شریم به صنعاء از زمان انتصابش به عنوان معاون اسماعیل ولد شیخ، فرستاده سازمان ملل به یمن در سپتامبر گذشته است.

یمن از حدود سه سال قبل شاهد جنگی شدید میان نیروهای وابسته به دولت مستعفی که از حمایت ائتلاف عربی به رهبری عربستان برخوردار هستند و نیروهای وابسته به جنبش مردمی انصارالله است.