ناتوانی پارلمان عراق در تعیین زمان انتخابات

پارلمان عراق به ریاست 'سلیم الجبوری' و با حضور 229 نماینده از مجموع 328 نماینده پارلمان، تشکیل جلسه داد اما در خصوص تصمیم گیری درباره زمان برگزاری انتخابات ناکام ماند.

تلویزیون دولتی عراق در خبری فوری اعلام کرد که الجبوری، روسای فراکسیون ها را به جلسه ای ویژه که فردا یکشنبه برگزار می شود، برای تصمیم گیری در خصوص زمان برگزاری انتخابات فراخواند.

رییس پارلمان عراق همچنین اعلام کرد که اگر در جلسه فردا یکشنبه پارلمان پیرامون زمان برگزاری انتخابات تصمیم گیری نشد، مسئله استیضاح وزیر برق عراق به اتهام فساد مطرح می شود.

از طرفی در پی پیشنهاد سلیم الجبوری در خصوص برگزاری انتخابات پارلمانی در موعد مقرر و تاخیر انتخابات شوراها، خبرگزاری 'السومریه نیوز' عراق اعلام کرد که فراکسیون اتحاد قوای اهل سنت و دو فراکسیون حزب دموکرات کردستان و اتحادیه میهنی کردستان عراق به نشانه اعتراض جلسه را ترک کردند.

پیش تر کمیسیون عالی مستقل انتخابات و هیات دولت عراق زمان انتخابات همزمان پارلمان و شوراها را 12 ماه می 2018 (22 اردیبهشت ماه 97) اعلام کرده بود اما تعدادی از فراکسیون های کرد و اهل سنت خواهان تاخیر انتخابات برای مدت زمان حداقل 5 تا شش ماه هستند.

این فراکسیون ها یکی از علل تاخیر را عدم بازگشت آوارگان به شهر و دیار خود بهانه کرده اند.

از طرفی فراکسیون های حزب دموکرات و اتحادیه میهنی کردستان عراق، موافقت با برگزاری انتخابات در موعد مقرر آن را منوط به موافقت پارلمان با اعطای سهم 17 درصد از بودجه سراسری کشور به منطقه کردستان عراق کرده است.

این درحالی است که فراکسیون شیعیان در پارلمان عراق اعلام کرده است که در قانون اساسی هیچ گونه فقره قانونی در خصوص تاخیر انتخابات پارلمانی وجود ندارد و تاخیر انتخابات به مفهوم نقض قانون اساسی و سوق دادن عراق به سمت خلاء قانونی است.

براساس اعلام خبرگزاری السومریه نیوز، سلیم الجبوری ابرازامیدواری کرده است که جلسه فردا (یکشنبه) شاهد تصمیم گیری درباره زمان برگزاری انتخابات باشد.

'عباس البیاتی' یکی از نمایندگان فراکسیون شیعیان در پارلمان عراق نیز گفته است که اکثر فراکسیون ها در پارلمان با طرح برگزاری انتخابات پارلمانی در موعد مقرر و به تاخیر انداختن انتخابات شوراها موافق هستند.

این سومین جلسه پارلمان در طول یک هفته گذشته است که پارلمان عراق در تصمیم گیری درباره زمان برگزاری انتخابات در عراق ناکام می ماند.