ابهام در زمان شروع به کار مجدد دولت آمریکا

میک مولوینی مدیر اداره مدیریت و بودجه کاخ سفید گفت: نمی‌توان زمانی قطعی برای پایان تعطیلی دولت آمریکا اعلام کرد.

مولوینی گفت: چندین مطلب در اینجا وجود دارد. ما با موضوع تعطیلی دولت و اثرات آن روبرو هستیم. واژه فنی که می‌توان برای این موضوع به کار برد قطع تخصیص اعتبار است. در بیانیه‌هایی که امروز منتشر شدند از واژه قطع تخصیص اعتبار استفاده شده است. امروز صبح کارکنان فدرال در نهاد‌های مختلف اطلاعیه‌هایی در رابطه با کاهش زمان کار دریافت کردند.

وی افزود:من دیروز اعلام کردم که تعطیلی دولت طبقه بندی متفاوتی دارد. ما در سال دو هزار و سیزده ما شاهد اجرای این موضوع به روش‌های مختلف بودیم. در سال دو هزار و سیزده بیشتر بخش‌های سازمان حفاظت محیط زیست تعطیل شد. امسال سازمان حفاظت محیط زیست به دستور رئیس جمهور به کار خود ادامه خواهد داد. بیشتر نهاد‌های این سازمان برخلاف چند سال پیش فعال خواهند بود. بیشتر بازرسان این سازمان به خاطر امنیت معادن بر سر کار خود حاضر خواهند شد. در سال دو هزار و سیزده شمار بازرسان فعال معادن بیست درصد بود، اما این تعداد امسال به پنجاه درصد خواهد رسید. بخش‌هایی از دولت قصد دارند که از منابع مالی دیگر خود استفاده کنند. دولت‌های پیشین آمریکا هرگز این کار را انجام نداده اند.

مولوینی گفت: در بخش امنیت سایبری نهاد‌های مربوطه این موضوع را متعهد شده اند که کارکنان آن‌ها بر سر کار خود حاضر باشند و از سیستم‌های اطلاعاتی محافظت کنند. این سیستم‌ها در زمان تعطیلی دولت به طور مداوم به روز رسانی خواهند شد. پارک‌های ملی باز خواهند بود.

این مقام کاخ سفید در ادامه گفت: مذاکرات تجاری در زمان تعطیلی دولت در زمان اوباما متوقف شدند، اما ما از منابع مالی دیگر برای ادامه مذاکرات تجاری و از جمله دور ششم مذاکرات نفتا استفاده خواهیم کرد. من باید بگویم که ما برخلاف آنچه که در سال دو هزار و سیزده روی داد و دمکرات‌ها رفتار کردند این وضعیت را مدیریت خواهیم کرد. کاخ سفید استثنا‌هایی را که قانون به نهاد‌ها اجازه ادامه فعالیت داده است، بررسی خواهد کرد تا این نهاد‌ها از امنیت و زندگی مردم آمریکا محافظت کنند. مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا اعلام کرد به فعالیت نظارتی خود برای حفاظت از مردم آمریکا در برابر آنفولانزای فصلی ادامه خواهد داد. ما به اطلاع رسانی خود امروز و فردا ادامه خواهیم داد.

این مقام کاخ سفید در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید؛ تا چه اندازه شما در رابطه با این موضوع نگرانید که حساب‌های کاربری ترامپ در پیام رسان‌های اجتماعی، چون توئیتر خاموش شوند، گفت: تصور نمی‌کنم که این موضوع روی دهد.

وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید؛ سناتور شومر اعلام کرده است که اگر رئیس جمهور ترامپ نظر خود را تغییر دهد آنگاه احتمال توافق وجود دارد. سناتور شومر اعلام کرده است که رئیس جمهور از طرف افراد افراطی دست راستی تحت فشار قرار دارد، نظر کاخ سفید در این رابطه چیست؛

گفت: من در این دیدار حضور نداشته ام. من امروز با رئیس کارکنان کاخ سفید در این رابطه صحبت کرده ام. به نظرم سناتور شومر تصویر درستی از مذاکرات را ارائه نکرده است. بر اساس آنچه که رئیس کارکنان کاخ سفید به من گفته است، شومر به رئیس جمهور گفته است که من تمامی منابع لازم را برای ساخت دیوار مرزی به شما می‌دهم. رئیس جمهور از شومر پرسیده است که آیا بیست میلیارد دلار را به من می‌دهید و سناتور شومر در پاسخ گفته است که تنها یک میلیارد و ششصد میلیون دلار را به شما می‌دهم و این همان چیزی است که شما در بودجه سال دو هزار و هجده از من درخواست کرده اید. این پول برای ساخت دیوار کافی نیست. به نظر نمی‌رسد که ادامه مذاکره با فردی، چون شومر مفید باشد. او اگر می‌خواهد که به نتیجه برسد باید با رئیس جمهور آمریکا روراست‌تر باشد.

مولوینی ادامه داد: به نظر شما تعطیلی دولت تا چه زمانی به طول خواهد انجامید، گفت:شما باید این سوال را از کنگره بپرسید. دمکرات‌های کنگره می‌توانند تعطیلی دولت را همین امروز پایان دهند. ما نمی‌توانیم تاریخ و زمانی را در این رابطه تعیین کنیم. ما با این وجود این وضعیت را هر روز و با توجه به منابعی که پیشتر به آن‌ها اشاره کردم، مدیریت خواهیم کرد. برخی از نهاد‌ها با توجه به بودجه‌ای که در اختیار دارند بیشتر تحمل خواهند کرد و برخی هم بیشتر نمی‌توانند دوام بیاورند و من نمی‌توانم پاسخی واقعی به سوال شما بدهم.

وی در ادامه در پاسخ به سوال همین خبرنگار که پرسید؛ آیا با وجود تعطیلی دولت رئیس جمهور ترامپ راهی داووس در سوئیس خواهد شد، گفت: پیش از آنکه من به اینجا بیایم از این موضوع مطلع شدم که رئیس جمهور به فلوریدا نخواهد رفت. ما موضوع رفتن به داووس را هم باید از رئیس جمهور جویا شویم و این موضوع در کابینه بررسی خواهد شد.