ادعاهایی که رئیس‌جمهور آمریکا در اجلاس داووس مطرح کرد

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز نوشت: برخی از سخنان دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در «مجمع جهانی اقتصادی» در داووس سوئیس ترکیبی از مسائل راست و دروغ بود. بخشی از اظهارات وی در خصوص اقتصاد و جایگاه وی در تاریخ به شرح زیر هستند:

*ادعای ترامپ مبنی بر اینکه از زمان انتخابش، دو میلیون و چهارصد هزار شغل ایجاد کرده است به وضع اشتغال پیش از آغاز ریاست جمهوری وی توجه ندارد. اقتصاد آمریکا در چهارده ماهی که از زمان انتخاب ترامپ در نوامبر 2016 می گذرد، حدود دو میلیون و چهارصد هزار شغل بوجود آورده است. در عین حال، باید توجه کرد این رقم شامل سه ماه آخر ریاست جمهوری باراک اوباما هم می شود. همچنین موضوعی که باید مقایسه شود این است که اقتصاد آمریکا در چهارده ماه پیش از انتخاب ترامپ، دو میلیون و هشتصد هزار شغل بوجود آورد. در یازده ماه نخست ریاست جمهوری ترامپ، یک میلیون و هشتصد هزار شغل افزوده شد. در یازده ماهه پیش از آغاز به کار ترامپ، دو میلیون و صد هزار شغل بوجود آمد. موضوع قابل بحث این است که آیا ترامپ یا هر رئیس جمهوری که نختسین سال ریاست جمهوری خود را می گذراند می تواند اعتبار کامل قدرتمندی اقتصاد را به خود نسبت دهد یا به سبب عملکرد ضعیف اقتصادی مورد انتقاد قرار بگیرد.

*ترامپ به اشتباه ادعا کرد کاهش های مالیاتی وی که آن را «مهم ترین کاهش مالیاتی در تاریخ» خواند نخستین اقدام از این دست در «نزدیک به مدت چهل سال» است.کاهش یک و نیم تریلیون دلار مالیات که ماه دسامبر اجرا شد، بزرگترین کاهش مالیاتی در تاریخ نیست. ترامپ هم نخستین رئیس جمهور از زمان رونالد ریگان نیست که کاهش مالیات ها را اجرا می کند. بیل کلینتون سال 1997 و جرج بوش دو قانون کاهش مالیات ها را در سال های 2001 و 2003 به اجرا درآوردند. اوباما صدها میلیارد دلار کاهش مالیات ها را اجرا کرد و بعد کاهش مالیاتی بوش را سال 2012 تمدید کرد.

*این ادعای ترامپ که «هرگز یک بازرگان، رئیس جمهور آمریکا نشده است» غلط است. جرج بوش پدر و نیز بوش پسر هر دو در حومه تگزاس چند شرکت نفتی داشتند. بوش پسر همچنین همراه با چند نفر دیگر تیم بیسبال «تگزاس رنجرز» را خریداری کرد. جیمی کارتر یک مزرعه و چند ملک در جرجیا داشت. هربرت هوور پس از پایه گذاری یک شرکت مشاوره ای معدنی، ثروتمند شد. وارن هاردینگ، مالک و ناشر یک روزنامه بود.

*در خصوص ادعاهای ترامپ درباره میزان بیکاری گروههای اقلیت باید به مسائل دیگری توجه شود. این سخن ترامپ درست است که میزان پایین بودن بیکاری زنان و اقلیت ها، پایین ترین میزان یا نزدیک به پایین ترین میزان بیکاری در طول تاریخ است. در عین حال باید توجه شود که میزان بیکاری زنان و اقلیت ها، سال ها پیش از آغاز به کار ترامپ، در حال کاهش یافتن بوده است.