امتناع دولت ترامپ از اجرای تحریم‌های روسیه

دولت ترامپ روز دوشنبه اعلام کرد قصد ندارد به سرعت تحریم های بیشتری را بر ضد روسیه، به موجب قانون جدید برای مجازات مسکو به اتهام مداخله در انتخابات 2016 آمریکا، اعمال کند و تاکید کرد که تحریم‌های آمریکا همینک نیز به شرکت‌های روسی ضرر وارد کرده است.

هدر ناوئرت، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد: امروز می دانیم که قانون جدید و اجرای آن مانع از فروش تسلیحات دفاعی روسیه می شود. از زمان تصویب این قانون این گونه برآورد شد که دولت های خارجی برنامه های خرید چندین میلیارد دلاری یا خرید های از پیش تعیین شده خود از دستاوردهای دفاعی روسیه را لغو کرده اند.

روز دوشنبه دولت آمریکا با ضرب الاجلی برای اعمال تحریم‌ها بر علیه هر فرد یا نهادی که به دنبال مراودات تجاری با بخش دفاعی و اطلاعاتی روسیه هستند، مواجه بود. بخش دفاعی و اطلاعاتی روسیه پیشتر به اتهام مداخله در انتخابات سال 2016 آمریکا تحریم شده اند.

ناوئرت گفت با توجه به چارچوب های بلندمدت مرتبط با معاملات دفاعی عمده، هنوز نمی توان درباره میزان اثرگذاری این قانون صحبت کرد پس بهتر است منتظر اعمال تحریم ها باشیم.

وی در ادامه افزود: اگر این قانون موثر واقع شود، لازم نیست تا تحریم بر نهادها و افراد خاص اعمال گردد زیرا این قانون به اندازه کافی قدرت بازدارندگی دارد.

دولت ترامپ همچنین گزارشات عمومی لازم درباره لایحه‌ای که ترامپ درست شش ماه پس از آغاز ریاست جمهوری اش، در دوم آگوست با اکراه آن را امضا کرد، را ارائه نداده است. این گزارشات قرار بود روز دوشنبه ارائه شود.

"قانون مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم" موسوم به "کاتسا" دولت را ملزم می کند تا فهرست افراد و گروه‌های نزدیک به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را مشخص کند و گزارشی تفصیلی درباره پیامدهای احتمالی اعمال مجازات بدهی دولت روسیه را ارائه دهند.

دولت آمریکا اعلام کرد که برخی از این اطلاعات را در اختیار کنگره این کشور قرار خواهد داد اما هنوز مشخص نشده است که این اطلاعات به طور عمومی منتشر می شوند یا نه.

دونالد ترامپ که قبلا اعلام کرده بود به دنبال روابط نزدیک‌تر با روسیه است، با این قانون مخالفت کرد. با این حال این قانون سال گذشته در کنگره مسیر معمول خود را طی کرد.

ضرب الاجل روز دوشنبه، آزمایشی برای سنجش میزان تمایل ترامپ برای مقابله با روسیه بود.

اعضای کنگره آمریکا از جمله دمکرات‌ها و برخی جمهوریخواهان طرفدار ترامپ مصرانه از وی تقاضا کرده‌اند تا با تحریم روسیه، این کشور را به خاطر مداخله در انتخابات گذشته مجازات کرده و همچنین از مداخلات آتی آنها در نظرسنجی‌های آمریکا جلوگیری کنند.

برخی کمیته‌های کنگره و نیز رابرت مولر، مشاور ویژه بررسی پرونده دخالت روسیه در انتخابات آمریکا در حال بررسی و تحقیق در این باره هستند که آیا روسیه در تلاش بوده است که در انتخابات نوامبر گذشته آمریکا با استفاده از روش هایی از جمله هک کردن ایمیل دمکرات‌های ارشد و انتشار آنلاین پیام های سیاسی و اجتماعی تفرقه انگیز، جریان انتخابات را به نفع ترامپ منحرف نماید یا خیر. ترامپ و مقامات کرملین هر کدام به طور جداگانه دست داشتن در هر گونه تبانی را رد کردند.

باب کورکر، سناتور جمهوری خواه و رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا که یکی از طراحان اصلی قانون تحریم‌ها در کنگره آمریکا است، در این باره می‌گوید وی نگران این نبوده که دولت تحریم‌ها را روز دوشنبه اعلام نکرده یا تمام گزارشات لازم در این باره را منتشر نکرده است.

وی در گفتگو با خبرنگاران گفت ما درباره روند کار کاملا رضایت داریم. دولت ترامپ امروز اطلاعات لازم را در اختیار ما قرار می دهد.