ترکیه از عفرین خارج می‌شود

 ابراهیم کالین سخنگوی رئیس جمهور ترکیه روز شنبه در سخنانی تاکید کرد: ترکیه هیچ تمایلی برای اشغال خاک سوریه ندارد.

وی در جمع خبرنگاران رسانه های مختلف از جمله سی ان ان، بی بی سی ، خبرگزاری فرانسه ، تی آر تی ، روزنامه صباح و خبرگزاری آناتولی افزود: زمانی که عملیات شاخه زیتون تکمیل شود، ما این منطقه را به مردم عفرین بازخواهیم گرداند. آنها از دست عناصر وای پی جی و پی وای دی آزاد و رها خواهند شد.

ابراهیم کالین تصریح کرد: عملیات در منطقه عفرین واقع در شمال غرب سوریه مطابق با برنامه ریزی اولیه انجام شده است. ما در زمینه عملیات شاحه زیتون در عفرین تاکنون به پیشرفت های خوبی دست پیدا کرده ایم. این عملیات سه هدف داشته است: برقراری امنیت در مرز ترکیه، پاکسازی اراضی سوریه از سازمان های تروریستی و تضمین تمامیت و حاکمیت ارضی سوریه.

سخنگوی رئیس جمهور ترکیه در ادامه اظهار داشت: همه از همان ابتدا می دانند که پی وای دی و وای پی جی همان تروریست های پ ک ک هستند. آنها ساختارهای مشابهی دارند. آنها تهدیدی برای مرزهای ما هستند. ما هنوز از آمریکا می خواهیم تا همکاری با آنها را متوقف کند.

کالین در ادامه مدعی شد: ما شرایط را به گونه ای مدیریت کرده ایم که تاکنون هیچ گونه تلفاتی از غیرنظامیان نداشته ایم. افراد محلی از سوی آژانس های امدادی ترکیه مورد حمایت و کمک قرار گرفته اند. ارتش ما بسیار مراقب این مساله است. در میدان جنگ هیچ گزارشی از منابع مان در خصوص تلفات غیر نظامیان دریافت نکرده ایم.

وی افزود: یک جنگ تبلیغاتی علیه عملیات شاخه زیتون به راه افتاده و تصاویری از جنگ های دیگر در منطقه در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود تا این عملیات را بی اعتبار کند. تصور می کنم مردم باید مراقب تبلیغات پ ک ک درباره این مساله باشند.

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه گفت: واکنش بین المللی به عملیات ترکیه در شمال سوریه تاکنون مثبت بوده است. هیچ کسی تاکنون مشروعیت این عملیات را زیر سئوال نبرده است. به طور کلی، حمایت از این عملیات تاکنون مثبت بوده است.

وی درباره کنفرانس سوچی نیز گفت: ما هنوز بر روی طرحی برای یک انتقال سیاسی قدرت در سوریه کار می کنیم. این یک کار و ماموریت ساده نیست ولی این هدف نهایی همه این تلاش ها خواهد بود.

وی از توافق صورت گرفته در نشست سوچی برای تشکیل یک کمیته با هدف تدوین قانون اساسی جدید سوریه استقبال کرد و گفت: هنوز باید کارهای زیادی انجام شود. ما برای حفظ امنیت و صلح تلاش می کنیم ولی در عین حال برای دستیابی به پیشرفت از طریق مذاکره تلاش خواهیم کرد. بی شک این کار ساده ای نیست و همان طور که می دانید یک روند بسیار پیچیده است.

وی در ادامه درباره ایجاد پست های بازرسی در ادلب سوریه نیز تاکید کرد: ما در حال ایجاد 12 پست بازرسی هستیم که این بخشی از روند توافق شده آستانه است. 5 پست بازرسی ایجاد شده است. اکنون در حال تلاش برای ساخت 6 پست دیگر بازرسی هستیم. برخی سوء تفاهمات در این خصوص وجود داشت که فکر می کنم در شرایط کنونی بر آنها غلبه کرده ایم. همه تلاش خود را خواهیم کرد تا هر چه سریعتر این پست های بازرسی ایجاد شود و بتوانیم امنیت در منطقه ادلب را تضمین کنیم، همان طور که در نشست آستانه درباره آن مذاکره کرده و به توافق رسیده ایم.

وی درباره موضع ترکیه در خصوص آینده سوریه نیز مدعی شد: ما بر این باور نیستیم که بشار اسد رهبر یک سوریه واحد خواهد بود. او مشروعیتش را از دست داده و پس از ارتکاب این همه جنایت، دیگر توانایی حفظ اتحاد سوریه را ندارد. یک قانون اساسی جدید و یک انتخابات در سوریه وجود خواهد داشت. این هدف اصلی است.

وی در پاسخ به سئوالی درباره توافق احتمالی با روسیه درباره عفرین نیز گفت: چنین توافقنامه ای وجود ندارد. هیچ توافقی با روسیه حاصل نشده است که شما ادلب را بدهید و عفرین را بگیرید.

کالین گفت: هیچ برنامه زمانی برای عملیات عفرین وجود ندارد و این عملیات تا زمانی که لازم باشد، ادامه خواهد یافت. در شرایط کنونی فکر نمی کنیم که موج تازه ای از آوارگان سوری به خاطر عملیات نظامی در منطقه عفرین به سوی مرزهای ترکیه سرازیر شوند.

ترکیه هفته گذشته حملات هوایی و زمینی در شمال غرب سوریه را آغاز کرده است تا شبه نظامیان کرد وای پی جی در منطقه عفرین را هدف قرار دهد.

وزارت خارجه سوریه ضمن محکوم کردن دخالت نظامی ترکیه، این دخالت را تجاوز جدید ترکیه به سوریه دانسته است.