درخواست روسیه از آمریکا در مورد کره شمالی

«الکساندر ماتسگورا» سفیر روسیه در کره شمالی گفته است، مسکو از پیونگ‌یانگ و واشنگتن می‌خواهد تا مذاکرات را آغاز کرده و مانع از هرگونه درگیری و تقابل نظامی شوند.

بنا بر گزارش خبرگزاری «تاس»، سفیر روسیه در جمع خبرنگاران در نیویورک تأکید کرد: «شرایط حال حاضر بسیار خوب است و دیدگاه‌های مثبتی وجود دارد. بازی های المپیک فرصت خوبی است برای آتش‌بس و توقف مانورهای نظامی. ما از هر دو طرف می‌خواهیم که تا هر چه سریع‌تر گفت‌وگو را آغاز کنند».

بر اساس این گزارش، سفیر روسیه در کره شمالی به منظور شرکت در جلسه کمیته تحریم های شورای امنیت علیه پیونگ‌یانگ به نیویورک رفته است.

این دیپلمات روس اعلام کرد که در سفر خود به نیویورک با مقاماتی از هر دو کره از جمله «جا سونگ نام» نماینده پیونگ یانگ در سازمان ملل دیدار کرده است.

به گفته این مقام روسیه، هدف از سفر وی به نیویورک مطرح کحردن این ایده بوده که «دوره تحریم‌ها به سر رسیده و نمی‌تواند بیش از این تمدید شود. تحریم‌های موجود اثرات منفی بسیاری بر اوضاع انسانی در کره شمالی دارد و به حل مسئله هسته‌ای این کشور کمکی نمی‌کند».

وی افزود: «زمان مذاکره فرارسیده است و بهتر است نقشه راه پیشنهادی روسیه و چین که راه‌حل مرحله به مرحله مسئله شبه‌جزیره کره را به تصویر کشیده به طور کامل اجرا شود... هیچ طرحی جامع‌تر از این نقشه راه تا کنون ارائه نشده است».

شورای امنیت سازمان ملل در ماه آگوست سال گذشته در واکنش به آزمایشات موشکی کره شمالی قطعنامه 2371 را تصویب کرد که بر اساس آن تحریم ها علیه کره شمالی افزایش یافت.

این قطعنامه تحریمی علیه واردات از کره شمالی بویژه واردات آهن، سنگ آهن، سرب، ذغال سنگ و غذاهای دریایی اعمال کرده و حساب‌های بانک تجارت خارجی کره شمالی را نیز مسدود کرده است.

نقشه راه پیشنهادی روسیه و چین درباره تنش‌های شبه‌جزیره کره شامل سه مرحله می‌شود: کاهش تنش نظامی از طریق پذیرش پیونگ‌یانگ به عدم انجام آزمایش موشکی و هسته‌ای جدید و به طور همزمان کاهش حجم و شدت تنش و سپس تعلیق مانورهای نظامی آمریکا و متحدانش در منطقه. مرحله بعدی این طرح شامل آغاز گفت‌وگوهای مستقیم میان پیونگ‌یانگ و واشنگتن و همچنین میان پیونگ‌یانگ و سئول می‌شود و در نهایت نیز مرحله سوم عبارت است از آغاز گفت‌وگوهای چندجانبه برای راه‌اندازی مکانیسم ایجاد صلح و امنیت در شمال شرقی آسیا.

تنش‌های در شبه جزیره کره بویژه طی سال‌های اخیر به شدت افزایش یافته است و کره شمالی به آزمایش‌های موشکی و اتمی اقدام می‌کند. پیونگ یانگ دلیل این اقدامات را حضور نظامی آمریکا در منطقه و رزمایش‌های نظامی مشترک با متحدانش عنوان می‌کند.

از زمان آغاز ریاست جمهوری ترامپ در سال 2017، تنش‌های لفظی میان مقامات آمریکا و کره شمالی شدت بیشتری یافته و طرفین یکدیگر را به برخورد نظامی تهدید می‌کردند.

طی ماه گذشته، برای حضور ورزشکاران کره شمالی در المپیک زمستانی کره جنوبی، هیئت‌هایبلندمرتبه‌ای از دو کره در روستای مرزی دیدار کردند و طرفین اظهار امیدواری کردند طی برگزاری مراسم المپیک دیدارهای دیگری میان مقامات دو کره برگزار شود.

در اقدامی نادر، بعد از دیدار هیئت‌های دو کره، رهبر کره شمالی از تمایل برای اتحاد میان دو کره سخن گفت. همچنین روز جمعه فرستاده ویژه آمریکا در امور کره شمالی از گزینه دیپلماسی برای مسئله کره شمالی سخن گفته بود.

رقابت‌های المپیک زمستانی کره جنوبی از روز نهم تا بیست و پنجم فوریه (20 بهمن تا 6 اسفند ماه) برگزار خواهد شد.