تبلیغات زودهنگام السیسی در سینا

ارتش مصر در بیانیه‌ای آغاز عملیات گسترده برای مبارزه با عناصر تروریستی در شمال و مرکز سینا را اعلام کرد. سرهنگ «تأمر الرفاعی» سخنگوی رسمی نیروهای مسلح مصر دیروز جمعه اعلام کرد که فرماندهی کل نیروهای مسلح از ملت مصر می‌خواهد که با نیروهای مسلح برای مقابله با تروریسم و ریشه‌کنی عناصر تروریستی که امنیت و ثبات کشور را تهدید می‌کنند، همکاری کنند.

شبکه الجزیره در گزارشی؛ آغاز طرح جامع مقابله با عناصر تروریستی در تمامی نقاط استراتژیک را با‌هدف سیطره بر گذرگاه‌ها و پاکسازی مناطقی که تروریست‌ها در آن استقرار دارند توقیف کرد و خبر داد که حملات هوایی و توپخانه‌ای ارتش مصر به مناطق جنوب الشیخ زوید و غرب رفح صورت گرفته است.

گفته می‌شود؛ همزمان با آغاز این حملات، اینترنت و تلفن برخی مناطق در شمال و مرکز سیناء قطع شده و همچنین «معبر رفح» بسته شده است.

به گفته شاهدان عینی، صدای هواپیماهای نظامی زیادی که در فاصله نزدیک در آسمان شهر «اسماعیلیه» پرواز می‌کردند شنیده شده است.

آن‌گونه که المیادین دراین‌باره گزارش داده است؛ «عبدالفتاح السیسی» در اتاق عملیات، رهبری مستقیم این عملیات را برعهده دارد و عنوان شده است این عملیات تا برقراری امنیت تا سرحدات مرزی مصر ادامه خواهد یافت.

اما نشریه مصری «الیوم السابع» در گزارشی متفاوت از تقدیرکلیسای «قبطیه» و حمایت آنها از عملیات سیناء نوشت: ما در کنار دیگر نیروهای ارتش مصر که رهبری آن را رییس‌جمهور برعهده گرفته است، آماده مقابله با تروریست‌ها هستیم.

این نشریه مصری با اشاره به اینکه 2ماه برای این عملیات برنامه‌ریزی شده است، در ادامه می‌افزاید: رهبری این عملیات با شخص رییس‌جمهور است و ضربات سنگینی از طریق بمباران هوایی در شمال و مرکز سینا به تروریست‌ها وارد شده است. مصر در نظر دارد از طریق دریا، رسیدن کمک‌های نظامی به تروریست‌ها را قطع کند.

آن‌گونه که رسانه‌های مصری عنوان می‌کنند؛ این علمیات در پاسخ به اقدام تروریستی صورت گرفته است که 2 ماه پیش به سوی نمازگزاران در مسجد روضه در شهر العریش (واقع در شمال صحرای سینا) تیراندازی شده بود. در این عملیات تروریستی و انتحاری، 235 نفر کشته و 109 تن دیگر نیز زخمی شدند.

السیسی و برگزاری انتخابات اجباری

از سویی دیگر؛ فرآیند انتخابات ریاست جمهوری مصر که تا یک ماه دیگر برگزار می‌شود، یکی از موضوعات مهم و پیش روی مسائل سیاسی در این کشور است که «عبدالفتاح السیسی» تلاش می‌کند تا علاوه‌بر اینکه رقیبی برای انتخابات آتی باقی نگذاشته است و هر کدام از نامزدهای انتخاباتی را به‌دلیلی رد صلاحیت کرده است، بتواند در افکار عمومی جامعه خود پیشتاز بوده و خود را قهرمان ملی نشان دهد.

فرآیند انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۸ مصر که با دو رقیب اسفندماه جاری برگزار می‌شود‌، عنوان شده است که شرکت کردن در این دوره از انتخابات اجباری است.

افکار عمومی که خدشه‌دار شده است

به اعتقاد ناظران، انتخاب مجدد السیسی امری قطعی خواهد بود اما نکته‌ای که قابل توجه است شرایط مصر و عدم وفای السیسی به وعده‌های اساسی است. قیمت پوند مصر به شکل بی‌سابقه‌ای در وضع بحرانی قرار دارد و برداشته‌شدن یارانه حامل‌های انرژی و کالاها سبب شده است که طبقه متوسط در شرایط اقتصادی فاجعه‌باری قرار گیرد و یک‌سوم مصری‌ها زیر خط فقر به‌سر می‌برند و روزانه یک یورو درآمد دارند.

ازسویی دیگر؛ از نظر مبارزه با تروریسم نیز وجهه خوبی برای السیسی وجود ندارد و با وجود وعده‌هایش برای برقراری امنیت‌، حوادث خونینی رخ داده است که ده‌ها کشته برجای گذاشته است و حتی کلیساهای قبطی‌ها در وسط قاهره هدف قرار گرفته است. اوضاع قبایل بدوی سیناء ضد‌نظام مصر نیز وضعیتی شبیه جنگ داخلی ایجاد کرده است. و این امر موجب نارضایتی و کاهش محبوبیت وی در افکار عمومی شده است.

تبلیغات زودهنگام السیسی در جنگ سیناء

به‌هرحال به نظر می‌رسد که انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۸ در مصر در حالی برگزار خواهد شد که رقیب واقعی برای السیسی وجود ندارد و عرصه برای تکتازی عبدالفتاح هموار است. این در شرایطی است که رسانه‌های مصری دستاوردهای السیسی را بزرگ‌نمایی می‌کنند و حضور وی در مرحله آتی را برای حل مشکلات ضروری می‌دانند.

با پایان یافتن زمان ثبت‌نام انتخابات ریاست جمهوری مصر، رقابت در این انتخابات محدود بین «عبدالفتاح السیسی» رییس‌جمهور فعلی و «موسی مصطفی موسی» رییس حزب الغد خواهد بود. به اعتقاد ناظران و تحلیل‌گران، اصل مهم در انتخابات وجود رقیب قوی است و زمانی که رقیبی وجود نداشته باشد انتخابات مفهومی نخواهد داشت. انتخاباتی را که نتیجه آن از قبل مشخص باشد؛ نمی‌تواند انتخابات نامید. آنچه انتخابات را جذاب می‌کند وجود رقیب قوی و جدی است از این‌رو است که دولت مصر شرکت کردن در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری مصر را اجباری اعلام و عنوان کرد کسانی که در این دوره از انتخابات شرکت نکنند جریمه خواهند شد. حال باید دید در روزهای آتی «عبدالفتاح السیسی» که ارتش مصر را به رهبری خودش برای کارزاری نظامی در سیناء گسیل داده است آیا برای انتخابات پیش‌رو نیازی هم به تبلیغات خواهد داشت یا همین «جنگ سینا» تبدیل به ابزار زودهنگام تبلیغاتی وی خواهد شد.