حکم اعدام و حبس ابد برای ۱۲ زن مرتبط با داعش

دادگاهی در پایتخت عراق روز یکشنبه یک زن ترکیه‌ای را به اتهام ارتباط با گروه وهابی صهیونیستی داعش به اعدام و ۱۱ زن خارجی دیگر را به حبس ابد محکوم کرد.

شماری از این زنان که ۱۱ نفر از آنها  تبعه ترکیه‌ هستندو یک نفرشان نیز تبعه جمهوری آذربایجان است، می‌گویند توسط شوهرانشان مجبور شده اند چنین کاری کنند.

سن این زنان بین ۲۰ تا ۵۰ سال است و همگی آنان در موصل یا تل عفر بازداشت شده اند و شوهرانشان سال گذشته در حمله نیرو‌های ارتش عراق به شهر‌های شمالی این کشور کشته شده اند.

آنجی عمران، تبعه جمهوری آذربایجان گفت: من از طریق اینترنت با شوهرم آشنا شدم؛ وی پیشنهاد کرد در ترکیه همدیگر را ببینیم ولی یک واسطه بدون اینکه مشخص کند مرا به کجا می‌برد، گفت: تو را به شوهر آینده ات می‌رسانم؛ من تصور می‌کردم ما در ترکیه زندگی خواهیم کرد ولی ناگهان خود را در سوریه یافتم و سپس شوهرم مرا به عراق برد.

لیلا یکی از زنان ترکیه‌ای گفت: شوهرم مرا مجبور کرد به عراق بیایم و تهدید کرد اگر این کار را نکنم پسر دو ساله ام را از من خواهد گرفت؛ من در هیچ یک از کار‌های خشن حضور نداشتم و تمام وقت در منزل بودم.

فقط یک زن که به مرگ محکوم شده است و از طریق مترجم صحبت می‌کرد گفت که با تمایل خود و همراه همسر و فرزندانشان به عراق رفته است.

وی گفت: ما باید ترکیه را ترک می‌کردیم زیرا شوهرم تحت تعقیب بود.

این زن ۴۸ ساله که همسر و دو پسرش در حملات هوایی کشته شده اند افزود: ولی متاسفم که آمده ام.

وکلای مدافع که توسط دولت عراق انتخاب شده اند توضیح دادند که همه این زنان برای آمدن به عراق فریب خورده اند و در هیچ کدام از کار‌های خشونت آمیز سهیم نبوده اند.

ولی بر اساس ماده چهار قانون ضد تروریسم عراق، که عنوان می‌کند هر کسی در کار‌های تروریستی، شرکت، همراهی، کمک مالی کند یا به صورت غیر قانونی وارد کشور شود متهم است، این افراد محکومند.

یک منبع قضایی گفت: حکم این زنان که توسط هیئتی سه نفره از قضات صادر شده هفته‌ها یا حتی ماه‌ها تحت بررسی بوده است.

این ۱۲ زن یک ماه مهلت فرجام خواهی دارند.

گفتنی است، بر اساس اعلام منابع امنیتی، در مجموع ۵۰۹ زن خارجی از جمله ۳۰۰ تبعه ترکیه، همراه با ۸۱۳ کودک در زندان‌های عراق هستند.