وعده پوجدمون برای رهبری کاتالونیا در تبعید

کارلس پوجدمون، رهبر سابق منطقه کاتالونیای اسپانیا که در حال حاضر در تبعید در بلژیک به سر می‌برد، یک روز بعد از آنکه اعلام کرد از ریاست مجدد دولت محلی این منطقه به نفع یک قانونگذار به زندان افتاده کاتالونیا صرفنظر می‌کند، گفت: قصد دارد از یک طرح جدید برای تشکیل به اصطلاح «شورای جمهوری» برای هماهنگی و پیشبرد آرمان استقلال کاتالونیا استفاده کند.

پوجدمون در گفتگو با روزنامه گاردین گفت: این طرح قرار است چیزی شبیه به یک دولت در تبعید باشد، اما در عین حال قرار نیست در سایه قرار بگیرد. ما ترجیح می‌دهیم بدون تهدید یا ترس در یک فضای آزاد کارمان را انجام دهیم و این شورا نباید در حالی فعالیت داشته باشد که قوه قضاییه اسپانیا یا پلیس این کشور برای آن مشکل ایجاد کند. این یک کابینه یا دولت خواهد بود که قرار است نماینده‌ای برای واقعیت سیاسی ما باشد.

پوجدمو خاطرنشان کرد: این شورا قرار است نماینده تکثر در کاتالونیا باشد و من از همه احزاب دیگر دعوت می‌کنم در آن شرکت کنند. این شورا باید شامل نمایندگانی از سوی جامعه مدنی و گروه‌های محلی باشد. ما قصد داریم از نظام قدیمی دولت به سمت یک نظام جدید برویم که در واقع دولتی در کنار مردم باشد.

وی همچنین اظهار داشت که قصد دارد به عنوان رییس این شورا فعالیت داشته باشد و پیروزی احزاب جدایی‌طلب در انتخابات زودهنگام دسامبر گذشته مشروعیت لازم را به او می‌دهد.

رییس سابق منطقه کاتالونیا در عین حال پادشاه اسپانیا را متهم کرد که به دلیل حمایت مداومش از مواضع دولت اسپانیا، خارج از نقش خود براساس قانون اساسی به عنوان داور و برخلاف قانون اساسی عمل کرده است.

او گفت: پادشا اسپانیا طوری عمل کرد که میلیون‌ها نفر از مردم کاتالونیا را که به نفع استقلال رای دادند، در حاشیه قرار داده است.

پوجدمون تاکید کرد: پادشاه اسپانیا در حال حاضر تنها پادشاهی برای یک بخش از جامعه است و به همین دلیل او کاتالونیا را از دست داده است و سفر اخیر او به این منطقه نه تنها رضایتبخش نبود بلکه یک اشتباه بود.

او همچنین پاسخ پادشاه اسپانیا به بحران کاتالونیا را مغایر با رفتاری که پدرش خوان کارلوس در سال ۱۹۸۱ در مواجهه با کودتا داشت، دانست.

وی افزود: پدر او در آن زمان یک یونیفورم نظامی به تن کرد اما یک سخنرانی غیرنظامی انجام داد اما این پادشاه یونیفورم غیرنظامی دارد و سخنرانی نظامی انجام می‌دهد. یک جمهوری هیچ احتیاجی به پادشاه ندارد.

پوجدمون که از سوی حکومت اسپانیا به اتهام فتنه و شورش و سوءاستفاده از بودجه عمومی تحت تعقیب است، دولت مادرید را متهم کرد به اینکه با سوءنیت عمل می‌کند و او می‌بایست زودتر از این اعلامیه استقلال را منتشر می‌کرد.

وی ادامه داد: دولت اسپانیا گفت اگر ما به استقلال رای ندهیم، گفت‌وگو را آغاز خواهند کرد. چند دیپلمات کشورهای دیگر هم به من گفتند که یک فرآیند گفت‌وگو را تشویق خواهند کرد. این بیانیه از سوی دولت دولت اسپانیا گمراه کننده بود و من چند وقت بعد آن را فهمیدم. من گفت‌وگو را ترجیح می‌دادم و به همین خاطر چند هفته انتشار اعلامیه استقلال را معلق کردم.

پوجدمون اظهار داشت با وجود آنکه همچنان حامی گفت‌وگو با مادرید است اما هیچ‌کسی را برای مذاکره در سمت مقابل میز نمی‌بیند.

او اظهار داشت: دولت اسپانیا سه بار با گروه جدایی طلب اتا از منطقه باسک مذاکره کرد در حالی که این گروه دست به کشتار و بمب‌گذاری می‌زد اما در حالی که ما نمایندگانی دموکراتیک و منتخب هستیم، با ما مذاکره نمی‌کنند. ما هیچ‌گاه از خشونت استفاده نکردیم یا حتی یک نفر را نکشتیم.

او درباره امکان نافرمانی مدنی علیه حکومت اسپانیا گفت: دست زدن به نافرمانی مدنی یک جرم نیست و یک اقدام غیرخشونت‌آمیز است. من از آن حمایت نمی‌کنم اما باید به انتخاب مردم احترام گذاشت و این یک ابزار دموکراتیک است.