بزرگترین نگرانی این روزهای عربستان

شبکه خبری الجزیره در پایگاه اینترنتی خود در مقاله‌ای نوشت که محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی آرزویی بزرگتر از پایان دادن به باتلاق عربستان در یمن ندارد. وی در همین رابطه از قاهره اعلام کرد که پایان جنگ کشورش در یمن نزدیک است، این در حالی است که اظهارات وی برخلاف واقعیت‌های میدانی و سیاسی موجود از جنگ یمن است، جنگی که نه تنها هیچ فایده‌ای برای عربستان نداشته، بلکه خسارت‌های روز افزون برای آن به بار آورده است.

بن سلمان در جریان سفر خود به مصر اعلام کرد که جنگ یمن در آستانه پایان است و اهداف مورد نظر عربستان در زمینه بازگرداندن مشروعیت به قدرت در مقابله با نیروهای الحوثی محقق شده است. این در حالی است که نیروهای وابسته به ریاض که عربستان از آنها به عنوان قدرت مشروع در یمن می کند، اوضاع پراکنده‌ای دارند و کشور را به سمت تجزیه بیشتر سوق می‌دهند. علاوه بر اینها نیروهای سعودی نیز بیش از پیش در باتلاق یمن گرفتار شده‌اند.

اطلاعات و واقعیت‌های میدانی نشان از پایان قریب‌الوقوع جنگ عربستان در یمن ندارد، به ویژه اگر بخواهیم تصور کنیم که پایان این جنگ با تحقق اهداف اعلام شده ریاض و شکستن اراده دشمنان عربستان یا رسیدن به توافقات و معاهدات مورد نظر عربستان همراه باشد. البته ممکن است این پایان به معنی فرار از میدان بدون تحقق اهداف مورد نظر در نتیجه بالا رفتن تلفات و خسارت‌های عربستان و پیچیدگی‌های میدانی و سیاسی موجود در این عرصه باشد.

تحلیلگران احتمال می‌دهند که اظهارات محمد بن سلمان اظهاراتی بدون استناد به واقعیت‌های میدانی باشد، درست مانند موارد مشابهی که در پرونده‌های مختلف بیان می‌شود و هدف از آن کم‌اهمیت جلوه دادن مشکلات عربستان سعودی و انکار طولانی‌مدت پیامدهای خطرناک سیاست‌های عربستان در قبال پرونده یمن یا پرونده‌های متعدد دیگر است که در دوران ولایتعهدی بن سلمان باز شده است.

برخی دیگر از تحلیلگران، این اظهارات و سفر ولیعهد عربستان به انگلیس و آمریکا را در راستای تلاش ریاض برای کمک گرفتن از این کشورها جهت خروج از کابوس یمن ارزیابی می‌کنند که خسارت‌های گسترده‌ای در ابعاد انسانی و مالی و نظامی برای این کشور به بار آورده است.