بهشت واردات سلاح در جهان

در مطالعه انجام شده از سوی انیستیتوی پژوهش صلح بین‌الملل استکهلم (سیپری) در بازه زمانی ۲۰۱۳ تا پایان ۲۰۱۷ مشخص شده که واردات سلاح به خاورمیانه جنگ زده بیش از دو برابر شده و نسبت به دوره پنج ساله قبل از آن ۱۰۳ درصد رشد نشان می‌دهد.

بر همین اساس خاورمیانه مقصد واردات ۳۲ درصد کل صادرات سلاح در جهان بوده است.

موسسه سیپری معمولا در این مطالعه خود فرایند تحویل و واردات تسلیحات را با احتساب حجم آنها در دوره‌های پنج ساله رصد می‌کند تا در نهایت نوسانات کوتاه مدت را تعیین کند.

این موسسه می‌گوید: عربستان که با حمایت هم‌پیمانانش جنگی را علیه یمن رهبری می‌کند بعد از هند دومین وارد کننده بزرگ سلاح در جهان بوده است. آمریکا مبدا ۶۱ درصد سلاح‌های صادر شده به عربستان است و انگلیس با ۲۳ درصد در رده دوم قرار دارد.

پیتر ویزمن، یک پژوهشگر ارشد موسسه سیپری گفت: درگیری‌های خشونت آمیز وسیع در خاورمیانه و نگرانی‌ها درباره حقوق بشر منجر به بحث سیاسی در اروپای غربی و آمریکای شمالی درمورد محدود کردن فروش تسلیحات شده است.

او خاطر نشان کرد: آمریکا و کشورهای اروپایی همچنان اصلی‌ترین صادر کنندگان سلاح به منطقه بوده و تامین کننده ۹۸ درصد تسلیحاتی که عربستان وارد کرده، بوده‌اند.

این موسسه در آمار کلی تر خود محاسبه کرد که در دوره ۲۰۱۳ – ۲۰۱۷ آسیا و اقیانوسیه بیشترین میزان واردات تسلیحات را با سهم ۴۲ درصدی از مجموع واردات جهانی داشته‌اند.

سیپری می‌گوید: هند بزرگترین وارد کننده سلاح جهان بوده و روسیه تامین کننده اصلی سلاح‌های این کشور با سهمی ۶۲ درصدی بوده است. همزمان تحویل سلاح‌های آمریکایی به هند در این دوره پنج ساله بیش از شش برابر شده است.

بنا بر این گزارش، آمریکا بزرگترین صادر کننده سلاح جهان با صادر کردن یک سوم کل تسلیحات صادر شده در جهان بوده است.

سایمون ویزمن، یک محقق دیگر موسسه سیپری گفت: تنش‌ها میان هند از یک طرف و پاکستان و چین از طرفی دیگر سبب افزایش تقاضای هند برای سلاح‌های سنگین که خودش قادر به تولید آنها نیست، شده است.

او خاطر نشان کرد: چین هرچه بیشتر توانمندی خود را در تولید سلاح‌های خودش افزایش داده و به تقویت روابطش با پاکستان، بنگلادش و میانمار از طریق صادرات سلاح ادامه می‌دهد.

با این حال چین در این دوره پنج ساله شاهد افزایش ۳۸ درصدی صادرات سلاح‌هایش بوده و تامین کننده اصلی سلاح‌های میانمار با سهم ۶۸ درصدی در واردات سلاح این کشور بوده است.

همچنین چین مبدا ۷۱ درصد سلاح‌های وارد شده به بنگلادش و ۷۰ درصد سلاح‌های وارد شده به پاکستان بوده است.

در این دوره پنج ساله همچنین صادرات سلاح‌های آمریکا در مقایسه با دوره قبل از آن ۲۵ درصد افزایش نشان داده است و هند با سهم ۱۲ درصدی در سلاح‌های خریداری شده در جهان بزرگترین وارد کننده سلاح جهان بوده است.