نظرسنجی های هشدار دهنده برای ترامپ

 نظرسنجی های اخیر صورت گرفته در ایالات متحده آمریکا نشان دهنده بحرانی بودن وضعیت دونالد ترامپ از نقطه نظر محبوبیت است و در صورتی که این روند ادامه پیدا کند، وی نیز مانند جیمی کارتر، رئیس جمهوری تک دوره ای در کاخ سفید خواهد بود.

 نکته حائز اهمیت اینکه؛ تنها حدود یکسال از حضور ترامپ در راس معادلات سیاسی و اجرایی ایالات متحده سپری شده، اما با این حال میزان عدم محبوبیت ترامپ نزد شهروندان آمریکایی درصد بالایی را نشان می دهد.

شبکه سی ان ان در تازه ترین نظرسنجی خود، شانس ترامپ برای پیروزی در انتخابات ۲۰۲۰ را مورد بررسی قرار داده است. مطابق این نظرسنجی که از سوی گروه SSRS صورت گرفته، ۵۴ درصد از شهروندان آمریکایی بر این باورند  که ترامپ در سال ۲۰۲۰ بازنده انتخابات خواهد بود و گرچه  بیشتر جمهوریخواهان بر این اعتقادند که ترامپ برنده انتخابات است اما  دمکراتها (۸۷%) بر این اعتقادند که ترامپ شانسی برای پیروزی در کارزار انتخاباتی آینده نخواهد داشت.

در این میان نکات دیگری نیز وجود دارد که می تواند قابل تامل باشد. چندی پیش و در ابتدای سال ۲۰۱۷ میلادی، نظرسنجی های صورت گرفته در میان اعضای حزب جمهوریخواه نشان داد که ترامپ محبوبیت خود را نزد یک سوم رای دهندگان جمهوریخواه از دست داده است. به عبارت بهتر، بیش از ۳۰ درصد جمهوریخواهان نیز از عملکرد ترامپ در عرصه سیاسی و اجرایی کشورشان ناراضی هستند.

 استفاده از افرادی مانند جان بولتون و مایک پمپئو در جایگاه های حساس سیاسی و امنیتی نیز این روند را در آینده تقویت خواهد کرد و بدون شک هر اندازه هزینه های ایالات متحده آمریکا در دو حوزه سیاست خارجی و امنیت داخلی افزایش پیدا کند، بر میزان مخالفتها با دونالد ترامپ افزوده خواهد شد.

نکته دیگری که در این میان حائز اهمیت است، برگزاری انتخابات میان دوره ای کنگره در سال ۲۰۱۸ میلادی (امسال) است. بدون شک این انتخابات به آوردگاهی برای منازعه سیاسی و زورآزمایی طرفداران و مخالفان مستأجر کنونی کاخ سفید تبدیل خواهد شد، زیرا اگر جمهوریخواهان در انتخابات میان دوره ای کنگره شکست خورده و مجلس نمایندگان و سنای آمریکا را به دموکراتها واگذار کنند، در این صورت ترامپ وضعیت دشواری در رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ پیدا خواهد کرد.

در چنین حالتی دو پدیده موازی در فضای سیاسی ایالات متحده آمریکا رخ خواهد داد:

نخست اینکه؛ بین سالهای ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ میلادی، تقابل میان کنگره و کاخ سفید به سبب حضور حداکثری دموکراتها در مجلس نمایندگان و سنا به نقطه اوج خود خواهد رسید. همین مسئله، قدرت مانور ترامپ در کاخ سفید را تا حدود زیادی کاهش خواهد داد.

دوم اینکه؛ بسیاری از جمهوریخواهان شکست خورده در انتخابات میان دوره ای کنگره، ترامپ را اصلی ترین عامل شکست خود قلمداد کرده و همین مسئله منجر به اعمال فشار جمهوریخواهان سنتی به رهبران حزب جمهوریخواه برای عدم حمایت از وی شده و اختلافات داخلی در حزب جمهوریخواه نیز آشکارتر خواهد شد.

 لازم به ذکر است؛ هم اکنون چنین اختلافاتی میان اعضای حزب جمهوریخواه تا حدودی وجود دارد اما سران این حزب در صدد لاپوشانی و مخفی سازی این اختلافات با هدف جلوگیری از شکست در انتخابات میان دوره ای کنگره و به دنبال آن انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ هستند.

بدیهی است که در چنین شرایطی افرادی مانند دونالد ترامپ و مایک پنس معاون وی، با نگرانی خاصی انتخابات میان دوره ای کنگره در سال ۲۰۱۸ را رصد می کنند.