ترامپ: عربستان پول بدهد تا در سوریه بمانیم

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در نشست خبری کاخ سفید که با حضور سران کشورهای حوزه بالتیک برگزار شد درباره مسائل مختلف به ویژه خاورمیانه صحبت کرد.

وی درباره حضور نظامی آمریکا در سوریه و درخواست عربستان در این باره گفت: اگر عربستان می‌خواهد آمریکا در سوریه بماند باید هزینه مالی آن را بپردازد.

رئیس‌جمهور آمریکا گفت: در مسئله سوریه، مأموریت اصلی ما خلاص شدن از شر داعش بوده است. ما تقریبا این هدف را محقق کرده‌ایم. به سرعت در مورد اینکه باید چه کنیم، تصمیم‌گیری خواهیم کرد، البته در هماهنگی با دیگرانی که در آن منطقه هستند.

وی افزود: عربستان سعودی به تصمیم ما علاقه زیادی نشان داده است. من به آن‌ها گفته‌ام که "خوب، اگر بخواهید ما [در سوریه] بمانیم، شاید لازم باشد که [پولش] را بپردازید. چرا که به هر حال این کار هزینه مالی بسیار زیادی برای کشور ما دارد و منافع آن برای دیگر کشورها خیلی خیلی بیشتر از منافعی است که برای خودمان دارد.

رئیس‌جمهور آمریکا گفت: من می‌خواهم [از سوریه] خارج شویم و به خانه بازگردیم و کشور خودمان را بازسازی کنیم. تا همین سه ماه پیش طی حضور هفده ساله‌مان در خاورمیانه، ۷ تریلیون دلار خرج کرده بودیم و در عوض هیچ‌چیز، هیچ‌چیز گیرمان نیامده است.

ترامپ تصریح کرد: زمانی که من یک شهروند عادی بودم، می‌گفتم نفت‌شان را نگه دارید. اما نفت‌شان را هم نگه نداشتیم، آن وقت چه کسی نفت را گرفت؟ داعش.من می‌خواهم بازگردیم و کشورمان را بسازیم. فکرش را بکنید، ۷ تریلیون دلار ظرف ۱۷ سال، بدون آنکه جز مرگ و ویرانی، چیزی گیرمان بیاید.الان وقتش است. ما در عملیات نظامی‌مان بسیار موفق بوده‌ایم و در هر عملیات نظامی دیگری هم موفق خواهیم بود. اما گاهی وقتش است که بازگردیم. اکنون باید خیلی جدی به این موضوع فکر کنیم.