روسیه موشک ضد تانک کورنت را در اختیار ترکیه قرار می دهد

به نوشته این رسانه، در مذاکرات فرماندهان عالیرتبه نظامی ترکیه و روسیه، پس از توافق بر سر سامانه دفاعی اس.۴۰۰، تهیه و تعمیر موشک ضد تانک کورنت نیز مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته است.

هفته گذشته نیز ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه طی کنفرانسی خبری در شهر آنکارا اعلام کرد که مسکو تاریخ تحویل سامانه‌های دفاع موشکی اس.۴۰۰ ترکیه را جلو انداخته است و مذاکرات برای گسترش همکاری مشترک در صنایع دفاعی ادامه دارد.

ترکیه که از سال ۱۹۵۲ عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است، از سامانه‌های پدافند هوایی این سازمان برای پوشش هوایی استفاده می‌کرد، اما با خروج جنگ افزار‌های دفاع هوایی پاتریوت آمریکا و آلمان از ترکیه در سال ۲۰۱۵، آنکارا خرید سامانه‌های پدافند موشکی اس.۴۰۰ را در اولویت قرار داد.

اس.۴۰۰ با پوشش راداری گسترده و توان شلیک همزمان ۸۰ موشک و نابودی اهداف تاکتیکی و بالستیکی از پنج تا ۶۰ کیلومتر فاصله و ۲ تا ۲۷ کیلومتر ارتفاع از پیشرفته‌ترین سامانه‌های دفاعی در جهان شناخته می‌شود.

حال با گسترش همکاری‌های مشترک نظامی دو کشور، بحث خرید موشک ضد تانک کورنت از روسیه، در رسانه‌های ترکیه به میان آمده است که این موضوع نشان می‌دهد نزدیکی ۲ کشور قدرتمند منطقه در حوزه‌های مختلف، بیش از گذشته برای آمریکا گران تمام می‌شود به طوری که واشنگتن مشتری مهم منطقه‌ای خود یعنی ترکیه را در خرید تجهیزات نظامی تا حدود زیادی از دست داده است.

کورنت نوعی موشک ضد تانک هدایت‌شونده سنگین روسی است که در سال ۱۹۹۴ طراحی و ساخته شد.

این موشک برای انهدام تانک‌های اصلی میدان نبرد نسل جدید و بالگرد‌ها طراحی شده، اما به خاطر هزینهٔ بالای تولید، قرار نیست به طور کامل جای سیستم‌های ضدتانک قبلی را بگیرد.

این موشک ۲۷ کیلو وزن و توانایی عبور از ۱۰۰ تا ۱۲۰ سانتیمتر زره فولادی را دارد و در مسافت‌های ۱۰۰ تا پنج هزار و ۵۰۰ متری کارایی داشته و نمونه‌ای از آن با سرجنگی ترموباریک برای استفاده علیه سنگر‌ها و نفرات نیز طراحی شده است.