کودتا علیه مرکل در حزب دموکرات مسیحی آلمان

انتشار گزارشی در پایگاه اینترنتی خود نوشت آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، با کودتایی از سوی برخی اعضای حزبش روبرو است. شاخه سنتی حزب محافظه کار «اتحادیه دموکرات مسیحی» آلمان در تلاش است مرکل را که مدتهاست ریاست این حزب را بر عهده دارد، از سمتش برکنار کند. این افراد خواستار بازگشت به اصول محافظه کارانه مسیحی حزب متبوع خود هستند.

در ادامه گزارش اسپوتنیک آمده است اعضای محافظه کار اتحادیه دموکرات مسیحی آلمان خواستار تغییر مسیر فعلی حزب و بازگشت به اصول سنتی آن هستند و نخستین گام در این راه را برکناری مرکل از ریاست حزب می دانند. جنبش درون حزبی شکل گرفته با نام «اتحاد ارزش ها» قرار است شرایط خود را طی بیاینه ای ویژه ترسیم کند. پیش بینی می شود این بیانیه در گردهمایی سراسری این جنبش که هفتم آوریل برگزار می شود، پذیرفته شود.

پیشی بینی مفاد این بیانیه از فهرست مطالباتی که جنبش «اتحاد ارزش ها» بر روی وبسایت خود منتشر کرده، امکان پذیر است. در بخش ترسیم سیاست ها در قبال اتحادیه اروپا، این جنبش خواستار آن شده است که برای نجات اقتصاد کشورهایی که با بحران اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند، اقدامی از سوی دیگر کشورهای عضو صورت نگیرد. همچنین، کشورهای عضو این اتحادیه باید به دقت اقدامات ثبات زا را پیگیری کنند.

این جنبش همچنین خواستار اتخاذ سیاست های سختگیرانه تر در موضوع کنترل مرزها و مقابله با موج مهاجرت شده است. اتحاد ارزش ها همچنین «ادغام» به جای «اختلاط» را (در زمینه مهاجرت) از اهداف خود ترسیم کرده است (بدین معنا که مهاجران باید از اصول و ارزش های کشور مقصد پیروی کنند). شاخه ضدمرکل اتحادیه دموکرات مسیحی همچنین خواستار تغییر در نظام آموزشی و سیاست گذاری خانواده و همسو شدن آن ها با ارزش های دین مسیحیت شده است.

یکی از اهداف اصلی این جنبش، کناره گیری مرکل از ریاست حزب دموکرات مسیحی آلمان است. مرکل از سال 2000 میلادی ریاست این حزب را بر عهده داشته است. الکساندر میپچ، رئیس این جنبش، صدراعظم آلمان را دلیل اصلی کاهش محبوبیت حزب متبوعش و رقم خوردن بدترین نتیجه انتخابات فدرال (برای این حزب) از سال 1949 میلادی می داند. میچ خواهان آن شده است که مرکل در جریان گردهمایی این حزب در پاییز سال جاری از سمت خود کناره گیری کند.