درخواست مرکل از روسیه برای اثبات بی‌گناهی خود در قضیه جاسوس روس

«آنگلا مرکل»، صدر اعظم آلمان، در چارچوب رویکرد خصمانه برلین در قبال روسیه گفت مسکو باید ثابت کند که هیچ ارتباطی با جریان سوءقصد به «سرگئی اسکریپال»، جاسوس سابق روس و دخترش در شهر سالزبری انگلیس ندارد.

مرکل پس از گفتگو  با «ماتئوش موراویه‌تسکی»، نخست وزیر لهستان،  مدعی شد: ما معتقدیم شواهد قوی در خصوص دخالت روسیه  در این جریان (سوء قصد به اسکریپال) وجود دارد و مسکو باید ثابت کند که (این شواهد) حقیقت ندارد.

موراویه‌تسکی نیز از حمایت تمام قد لهستان از اقدام اتحادیه اروپا در مورد حادثه مسمومیت اسکریپال خبر داد.

وزرای خارجه اتحادیه اروپا در نشست روز گذشته با انتشار بیانیه ای اعلام کردند در خصوص قضیه اسکریپال از انگلیس حمایت می کنند.

جاسوس دوجانبه سابق روس روز چهارم مارس (13 اسفند) در شهر سالزبری انگلیس به همراه دخترش با عامل اعصاب «نوویچوک» مورد سوء قصد قرار گرفت. کمی بعد از انتقال آنها به بیمارستان پلیس انگلیس اعلام کرد او و دخترش با گاز اعصاب مورد حمله قرار گرفته‌اند. ترزا می، نخست وزیر انگلیس، با طرح ادعایی مبنی بر دست داشتن روسیه در این مسئله، 23 دیپلمات روس را اخراج کرد. این رویداد موجب تعلیق تماس های سطح عالی میان لندن و مسکو شده است.

از سوی دیگر، مسکو ضمن رد اتهامات، از لندن خواست تا شواهد خود را برای متهم کردن روسیه ارائه دهد و یا اینکه عذر خواهی کند.