چین به کره شمالی سخت گرفت

در بیانیه شامگاه یکشنبه وزارت تجارت چین آمده است، ممنوعیت مذکور شامل قطعات صنعتی با کاربرد دوگانه، آلیاژهای فلز و سایر موادی می‌شود که هم می‌توان از آنها در محصولات غیر نظامی و هم تسلیحاتی استفاده کرد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد با قاطعیت محدودیت‌های تجاری علیه کره‌شمالی را تشدید کرده است زیرا دولت کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی به‌رغم فشارهای خارجی توسعه هسته‌ای و موشکی را دنبال می‌کند. پکن همواره حامی دیپلماتیک پیونگ‌یانگ بوده است اما از تحریم‌های سازمان ملل متحد حمایت کرد چرا که رهبران چین از رفتار شدیدا بی‌محابای همسایه‌اش ناامید شده است. چین تقریبا تامین کل بخش تجاری و انرژی کره‌شمالی را تامین می‌کرد.

تازه‌ترین دور ممنوعیت‌ها شامل قطعات، نرم‌افزار و ابزارهای ساخت هواپیما، فیبر کربن، تجهیزات ولتاژ بالا و با درجه حرارت بالا و ابزارهایی برای ترکیب و سنجش مواد شیمیایی می‌شود.

پکن پیشتر محدودیت‌هایی در فروش نفت اعمال کرد و با ممنوع کردن خرید ذغال سنگ، پارچه و غذاهای دریایی کره‌شمالی به شدت درآمدهای آن را کاهش داد. همچنین به کسب و کارهای کره‌شمالی در چین دستور تعطیلی داده است و کارگران مهاجر به خانه‌هایشان بازگردانده شدند.