نوازشریف در یک قدمی زندان

 هیچ‌کس حتی شخص رئیس جمهور و نخست وزیر نمی‌تواند در پاکستان داعیه‌دار قدرت مطلق باشد زیرا به راحتی و با حکم دادگاه عالی پاکستان عزل خواهد شد.

البته این بدترین اتفاق ممکن نیست زیرا تاریخ 70 ساله پاکستان خوب به خاطر دارد که بارها نخست وزیر این کشور پس از عزل از سکوهای چوخه اعدام بالا رفته و به دار مجازات آویخته شده است.

مجازات‌هایی از قبیل تبعید و... روندی تکراری به خود گرفته و البته جای تعجب دارد که مقصد سیاست‌مداران پاکستانی که از کشور اخراج می‌شوند، یا عربستان و یا انگلیس که باید در جای خود به آن پرداخت.

«نوازشریف» سیاست‌مدار 67 ساله و نام آشنای پاکستانی است که در طول دوران حیات خود سه بار بر کرسی نخست وزیری تکیه زده ولی هیچ وقت نتوانسته است دوران حکومت 5 ساله خود را تکمیل کند.

زندانی شدن نیز برای نواز شریف چندان تازه نیست زیرا ژنرال مشرف پس از کودتا و به دست گرفتن قدرت او را به زندان انداخته و سپس سال‌ها از کشور تبعید کرد.

ولی شرایط فعلی به کلی متفاوت است زیرا او در حالی مجبور است به سازمان بازرسی و دادگاه عالی پاکستان پاسخ‌گو باشد که قدرت در دست حزب نواز است ولی اوضاع به نفع شخص نواز شریف پیش نمی‌رود.

نخست وزیر سابق پاکستان طی یک سال اخیر دوبار رد صلاحیت شده و به ترتیب پست‌های مهم نخست وزیری و سپس ریاست بر حزب نواز را از دست داد.

بدون شک رقیب خطرناک سیاسی او در این مدت یک ورزشکار گرم و سرد چشیده به نام عمران‌خان بوده است  که از هیچ تلاشی برای سرنگون کردن نواز شریف کوتاهی نکرده است کرد.

هرچند از وضعیت دادگاه‌های نواز شریف و محتوای جلساتی که برگزار می شود اطلاعات دقیقی در دسترس نیست ولی اظهار نظرهای مسئولین احزاب بزرگ به خوبی می‌تواند وخامت اوضاع برای نواز شریف را نشان دهد.

عمران خان رهبر حزب تحریک انصاف روز گذشته نیز با قاطعیت از زندانی شدن نواز شریف سخن گفته و اعلام کرد او به زودی به همراه دخترش روانه زندان خواهند شد.

این پیش بینی را مسئولین حزب مردم از جمله زرداری و بلاول بوتو نیز انجام داده بودند و زندانی شدن نواز شریف را قطعی دانسته بودند.

ولی این پیش بینی‌ها فقط سخن احزاب اپوزیسیون و دشمنان نواز شریف نیست و حساسیت اوضاع به قدری زیاد شده که، چوهدری نثار وزیر کشور سابق و دوست 35 ساله نواز شریف نیز به صراحت از زندانی شدن نواز شریف سخن می‌گوید و آینده حزب را پس از او نامعلوم می‌داند.

یکی‌دیگر از بلاهایی که ممکن است به زودی بر سر حزب نواز آمده و عملا مهر نابودی بر نام این حزب بزند تجزیه این حزب است که با خروج پی در پی نمایندگان پارلمان از این حزب روند آن شدت گرفته است.

اختلاف میان مریم نواز و حمزه شهباز که فرزندان برادران شریف هستند نیز چندان میان تلاش‌های ناموفق سران حزب برای پنهان کردن مشکلات، پنهان نمانده و خود می‌تواند به آینده حزب لطمه جدی وارد کند.

در هر صورت نواز شریف اینک با یک شاکی پیگیر به نام عمران‌خان، یک بازرس بسیار جدی به نام«جاوید اقبال» رئیس سازمان بازرسی پاکستان ، و شخص «ثاقب نثار» رئیس دادگاه عالی پاکستان مواجه است که هر سه نفر فقط راه زندان را به او نشان می‌دهند.