حمله به سوریه چقدر تمام شد؟

تهاجم نظامی اخیر آمریکا به تاسیسات سوریه که گفته شده تاسیسات مربوط به تسلیحات شیمیایی بوده هزینه‌ زیادی را به دوش مالیات‌دهندگان آمریکایی گذاشت اما هزینه‌ نهایی هنوز مشخص نیست. نیروهای آمریکایی ۶۶ موشک کروز تاماهاوک به سه هدف در سوریه شلیک کردند که قیمت آن ۹۲ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار است.

قیمت هر کدام از آن موشک‌های تاماهاوک یک میلیون و ۴۰۰ هزار دلار است که برد متوسط ۸۰۰ تا ۱۵۵۳ مایل دارد و از روی بیش از ۱۴۰ نوع کشتی و زیر دریایی قابلیت شلیک دارد. آنچه موشک‌های تاماهاوک را کشنده می‌کند، وزن ۱۰۰۰ پوندی کلاهک متعارف آن است که می‌توان حین پرواز برنامه آن را مجددا برنامه‌ریزی کرد.

حمله سه‌گانه بامداد شنبه به وقت محلی سوریه از سوی ایالات متحده، انگلیس و فرانسه به بهانه حمله شیمیایی ادعایی در حومه دمشق صورت گرفت که این کشورها روسیه و سوریه را مقصر آن می‌دانند؛ اتهاماتی که بی‌اساس هستند و هنوز هیچ نهاد مستقلی وقوع چنین حمله‌ای را تایید نکرده است.

از سوی دیگر نیروهای آمریکایی ۱۹ مدل دیگر موشک به سمت اراضی کشور سوریه شلیک کردند که هزینه آن ۲۶ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار شد. این نوع موشک شرکت لاکهید مارتین موسوم به "جاسم-ار" (JASSM-ER) برای اولین بار در حملات سوریه مورد استفاده قرار گرفت. طبق گزارش‌ها، ارزش هر موشک آن یک میلیون و ۴۰۰ هزار دلار است.

از طرف دیگر، نیروی هوایی آمریکا در حملات ۱۴ آوریل دو بمب‌افکن بی‌-۱بی لنسر مورد استفاده قرار داد که هزینه عملیاتی آن ساعتی حدود ۷۰ هزار دلار است. میزان ساعات پرواز این بمب‌افکن‌ها و مکان استقرار آنها مشخص نیست.

پنتاگون و نیروی هوایی آمریکا به درخواست سی‌ان‌بی‌سی برای شفاف‌سازی در زمینه هزینه‌های تهاجم خارجی ایالات متحده پاسخی ندادند. این عملیات همچنین شامل پرواز تانکرهای سوخت‌رسان هوایی،‌ مشارکت هواپیماهای شناسایی و جنگنده‌های آمریکایی بود که وظیفه اسکورت بمب‌افکن‌ها تا رسیدن به اهداف را بر عهده داشتند. در حالی که هزینه سایر هواپیماها و ادوات نظامی حاضر در این حمله مشخص نیست، می‌توان گفت، مجموع هزینه موشک‌های تاماهاوک و جاسم-ار ۱۱۹ میلیون دلار شده است.

بمباران‌های اخیر آمریکا در سوریه در مقایسه با حمله سال گذشته آن در این کشور جنگ‌زده "دو برابر بزرگتر" بود. سال گذشته مجموعا ۵۹ موشک کروز تاماهاوک از ناوشکن "یواس‌اس پورتر" و "یواس‌اس راس" در شرق مدیترانه شلیک شدند.